Zastanawiasz się, co umieszczać na blogu, aby generowały stały ruch na Twojej stronie? Podpowiem: postaw na evergreen content, a będziesz przyciągać uwagę odbiorców przez 12 miesięcy w roku.  

 

Czym jest evergreen content?

Evergreen content to w dosłownym tłumaczeniu „wiecznie zielona treść”. Taka, która przez dłuższy czas nie traci swojej aktualności – jeśli nawet coś zmieniasz, to są to drobne poprawki.

Treści evergreen to przeciwieństwo artykułów o charakterze newsowym, które zazwyczaj generuje bardzo duży ruch, ale przez bardzo krótki czas. 

 

Dlaczego warto pisać treści evergreen? 

Przede wszystkim dlatego, że evergreen content generuje stały, organiczny (bezpłatny) ruch na stronie, nawet przez kilka lat. Stale przyciągają na Twój blog wielu nowych czytelników. Ale to nie wszystko! Dzięki treściom poradnikowym, które nie tracą na aktualności:

  • budujesz swój wizerunek eksperta 
  • zdobywasz zaufanie czytelników
  • zwiększasz szansę, że odbiorca wykona pożądaną przez Ciebie czynność np. zakup, zostawienie komentarza czy zapis na newsletter.

Dobrze napisany artykuł pomaga również Twojej stronie uzyskać wyższą pozycję w wyszukiwarce. Jeśli dodatkowo spodoba się czytelnikom i będzie przez nich udostępniany, stanie się dobrym źródłem zdobywającym linki zewnętrzne pomocne w pozycjonowaniu witryny.

 

Jak stworzyć evergreen content?

Chcąc stworzyć tekst, który będzie evergreenem, powinieneś pamiętać o kilku rzeczach.  

Przede wszystkim to, że nie każda treść może się nim stać. Co ma potencjał?

  • Artykuły poradnikowe np. Jak schudnąć 5 kilo w 3 miesiące.
  • Tutoriale pokazujące np. Jak zamontować nowy worek w odkurzaczu X
  • Inspirujące historie – np. pokazujące powstanie firmy lub marki. 
  • Listy np. 6 przydatnych narzędzi w pracy copywritera
  • Teksty zdradzające know-how, np. Jak dzięki X udało nam się osiągnąć Y.
  • Recenzje produktów i ich porównania. 
  • Historia powstania produktów, takie studium przypadku.  
  • Przepisy kulinarne.
  • Treści słownikowe tłumaczące znaczenie danych słów i fraz.

 

Jak znaleźć ponadczasowe tematy do swoich artykułów?

Aby znaleźć dobre i nieprzemijające zagadnienia do swoich tekstów, musisz się trochę rozejrzeć. Na szczęście nie musisz szukać daleko.

  • Zajrzyj do komentarzy np. na forach czy grupach na Facebooku dotyczących Twojej branży. Zobacz, o co ludzie tam pytają i odpowiedz im w swoim artykule. 
  • Odpowiadaj na regularnie powtarzające się pytania Twoich klientów i odbiorców.  
  • Postaw się na miejscu swoich przyszłych klientów. Zastanów się, o co chciałbyś spytać przed zakupem produktu lub usługi, które oferujesz.
  • Zapytaj rodziny i znajomych, jakie wątpliwości mają do oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Może jeszcze nie wiedzą, czym się zajmujesz. Wykorzystaj to i napisz na swoim blogu, na czym polega Twoja praca. 
  • Sprawdź, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę Google. Możesz wykorzystać do tego celu różne aplikacje np. AnswerThePublic czy Ubersuggest. 

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę, pisząc swoje wiecznie żywe artykuły?

Nie każda treść może być wieczna, ale każda powinna być napisana w zgodzie z pewnymi zasadami:

 

Pisz tak, żeby Twój evergreen był zrozumiały dla czytelnika

Teksty pisz prostym i zrozumiałym językiem. Zadbaj również o odpowiednią budowę tekstu. Podziel go na akapity, oddziel śródtytułami i zastosuj wypunktowania, które ułatwią skanowanie tekstu. Nie używaj trudnych pojęć, a jeśli już naprawdę musisz, to po prostu je wytłumacz. 

 

Daj wartość odbiorcy

Twój artykuł powinien zawierać informacje, które obiecujesz dostarczyć na początku swojego wpisu. Staraj się wyczerpać wybrany przez siebie temat. Nie zostawiaj niedopowiedzeń, nie każdy czytelnik będzie chciał szukać dodatkowych informacji na własną rękę.

 

Zrób wszystko, aby czytelnik znalazł Twój tekst

Zoptymalizuj swój artykuł pod SEO, aby mógł piąć się w wynikach wyszukiwania. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe do swojego tekstu. Takie, które ludzie naprawdę wpisują w wyszukiwarkę. 

 

Promuj swoje treści

Jeśli na Twoim blogu znajdują się treści, które uzupełnią Twój wpis, podlinkuj je. Korzyść będzie obustronna: czytelnik dowie się więcej, a Ty podpromujesz inne swoje treści.

Dziel się też swoimi tekstami w mediach społecznościowych. Możesz wysłać informację o nowym artykule w formie newslettera albo wkleić link na grupie na Facebooku (jeśli zasady grupy na to pozwalają). 

 

Dbaj o aktualność swojego artykułu 

Nie używaj dat czy adresów, które mogą szybko stać się nieaktualne. 

Sprawdź, czy temat, na który chcesz pisać, cieszy się dobrą popularnością przez cały rok. 

Od czasu do czasu uaktualniaj swój artykuł, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dzięki temu będzie on w dalszym ciągu przydatny. Pamiętaj, aby informować o tej aktualizacji. Zrób to, dodając np. przypis: „aktualizacja lipiec 2022”.

 

Podsumowanie

Abyś mógł cieszyć się ruchem na swoim blogu, mieszaj ze sobą treści sezonowe i takie, które są aktualne przez cały rok. Jeśli odpowiednio wybierzesz temat i dobrze napiszesz artykuł, może on przynosić Ci korzyści jeszcze przez bardzo długi czas po publikacji. Zapewnisz sobie stały ruch na stronie i przyciągniesz wielu nowych klientów.

To co, Twój kolejny artykuł będzie evergreenem? Daj mi znać w komentarzu.

 

Aleksandra Wolniewicz

Copywriterka, absolwentka kursu Zostań copywriterem. Zanim zajęła się copywritingiem, przez wiele lat pracowała jako sprzedawca. Dziś wykorzystuje swoje doświadczenie, tworząc teksty dla biznesu. Projektując teksty, dba także o to, by były przyjazne dla wyszukiwarki. Lubi SEO i nie waha się go używać na rzecz swoich klientów.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.