Pisać każdy może (choć nie każdy tekst daje się później przeczytać). Z copywritingiem jednak sprawa jest nieco bardziej skomplikpowana, bo chodzi w nim o coś więcej niż samo pisanie. Copywriting to sztuka.
Zakładasz firmę? A może już to zrobiłeś? Prędzej czy później będziesz musiał założyć także stronę WWW, bo dziś życie biznesu (szczególnie małych biznesów) toczy się on-line.
Zawsze dobrze szło mi pisanie – myślisz sobie – mam dar lekkiego pióra i bez problemu napiszę teksty na swoją stronę.
Świetnie. Ale czy wiesz, jak się do tego zabrać, aby te teksty przyciągały klientów?
Mnóstwo stron internetowych ma treści, które są jak odbitka ksero – mogłyby stać się częścią każdej innej witryny, wystarczyłoby tylko zmienić dane teleadresowe. Strony z takimi treściami mają nikłe szanse, żeby przebić się wśród innych, podobnych ofert.
I tu właśnie na scenę wkracza copywriting ze swoimi tajnymi narzędziami. Poznaj kilka najważniejszych.
Copywriting przemawia językiem korzyści
Czy potrafisz mówić do klienta? Ale nie taką marketingową mową-trawą z nudnych ulotek, tylko żywym, właściwym dla danej grupy ludzi językiem. Znasz potrzeby swoich klientów? Wiesz, czego szukają, błądząc po Internecie, co ich motywuje do kupowania i z czym mają problemy?
Jeśli nie…
…to koniecznie musisz się dowiedzieć. Bo bez tej wiedzy trudno napisać ofertę, która — jak w dziesiątkę — trafi w sedno potrzeb klientów i roztoczy przed nimi przekonującą wizję korzyści z zakupu.
Jeżeli jesteś starym wyjadaczem w branży, prawdopodobnie znasz swoich odbiorców na wylot, ale co gdy stawiasz pierwsze kroki w biznesie? Wtedy czas zabawić się we wścibskiego detektywa, eksploratora internetu i cierpliwego badacza rynku.
Zastanów się, do jakich miejsc w sieci możesz zajrzeć, żeby poznać swoich odbiorców? Może spotkasz ich na jakimś forum tematycznym? Albo w komentarzach pod artykułami na tematy branżowe? To do nich właśnie musisz wyjść ze swoją ofertą.
Ale samo podkreślanie supermocy Twojego produktu to za mało, żeby wyzwolić w kimś nieodpartą, natychmiastową chęć zakupu. Pokaż klientowi, co konkretnie zyska. Jakie pragnienia pomoże spełnić Twój produkt? Jakie problemy rozwiąże? Jaką potrzebę zaspokoi?
Postaw swojego klienta w centrum, a zobaczysz, co się stanie.
Copywriting uwodzi
Spotkanie klienta z Twoją ofertą powinno być jak pierwsza randka. Albo chociaż jedna z pierwszych. Z tym że to Ty masz być uwodzicielem, który chce dać się poznać z jak najlepszej strony.
Musisz posłużyć się tu psychologią, wiedzą o sprzedaży i marketingu. Powinieneś rozwiać wątpliwości, i to zanim jeszcze się pojawią.
Czy potrafisz rozpalić zakupowe pożądanie? Potrącić czułe struny emocji? To one są kołem napędowym wszelkich zakupów.
Dobry copywriting zabiera klienta w podróż, podczas której ten z każdym krokiem nabiera przekonania, że tym, czego najbardziej potrzebuje, jest zakup Twojego produktu.
Copywriting mówi po ludzku
Warsztat językowy można sobie wypracować. Jeśli pisanie faktycznie idzie Ci gładko, stworzenie kuszącej oferty będzie łatwiejsze.
To jak z nauką jazdy samochodem. Jeśli opanujesz dobrze zmianę biegów, ruszanie z miejsca i skręcanie, to dużo szybciej nauczysz się znaków drogowych i będziesz mógł się skupić na prowadzeniu auta wśród innych kierowców.
Na czym to polega w copywritingu?
Przede wszystkim mów po ludzku. Odszyfruj tajne branżowe pojęcia, których zwykły śmiertelnik nie zrozumie (bo jeśli nie zrozumie, to w pośpiechu opuści Twoją stronę!). Nie buduj zdań na pół strony, bo nikt nie będzie miał czasu się przez nie przedzierać. Upraszczaj, co się da, bo klient w Internecie jest nie tylko rozproszony, ale i niecierpliwy. I lubi mieć wszystko podane na tacy.
Dopasuj wreszcie styl do rodzaju odbiorcy, tematu, celu, formy tekstu. Do nastolatków będziesz pisać inaczej niż do kobiet po pięćdziesiątce, a do inżyniera przemówi inny język niż do krawcowej.
Copywriting dogaduje się z wyszukiwarką
Co sprawia, że ludzie mają szansę do Ciebie trafić? Wyszukiwarka. Aby mogła dobrze wywiązać się z zadania, powinieneś zadbać o SEO.
Słowa i frazy kluczowe muszą być jednak rozmieszczone w tekście dyskretnie, a jednocześnie na tyle strategicznie, aby roboty Google były w stanie je namierzyć.
W dobrym copywritingu SEO jest organiczną częścią treści pisanych dla ludzi, a nie dla komputera. Nie ma tu miejsca na teksty bez wartości merytorycznej, pisane wyłącznie pod pozycjonowanie.
Copywriting to więcej niż pisanie
Copywriting to nie tylko tworzenie typowych tekstów reklamowych. To także projektowanie treści stron internetowych, artykuły na blogi firmowe, treści e-booków, a nawet wpisy na Facebooka podczas kampanii reklamowej.
To wszelki przekaz marketingowy.
Dobry tekst nie tylko zwiększy zyski ze sprzedaży, ale też poprawi wizerunek czy rozpoznawalność marki, podbije ruch na stronie internetowej/ blogu, a nawet zrewolucjonizuje widoczność witryny w sieci.
Nie stanie się to jednak bez (większego lub mniejszego) wysiłku.
Bo napisanie skutecznego tekstu marketingowego to często wiele godzin spędzonych na badaniu rynku i nastrojów klienta, a potem na opracowywaniu koncepcji i żmudnym budowaniu treści.
I nie jest to jednorazowa gimnastyka intelektualna, bo nawet najlepszą wiedzę trzeba stale pogłębiać i uaktualniać. Nie wystarczy, że raz napiszesz sobie treści na stronę czy na ulotkę reklamową i będziesz mieć raz na zawsze temat z głowy.
Jeśli Twój przekaz ma być ciągle żywy, musisz nadążać za zmieniającymi się trendami i wciąż dopasowywać się do klienta. Ostatecznie jego zadowolenie przełoży się na Twój zysk.
Absolwentka kursu Zostań copywriterem organizowanego przez pracownię copywriterską Tekstowni.pl. Pisze treści, które pomagają firmom lepiej prosperować, zapewniają wyższą sprzedaż i budują zaufanie klientów. Wierzy w moc szczerej komunikacji, która jest dla niej połączeniem siły słów, wiedzy marketingowej i zwykłej ludzkiej empatii.
Komentarze