Gdybyśmy mieli wskazać, który element reklamy jest najważniejszy, zapewne połowa pytanych postawiłaby na grafikę, a połowa na tekst. Niestety, wciąż wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że w pierwszej kolejności należy skupić się na oprawie wizualnej, którą później „wypełni się” słowami. Takie podejście nie służy nie tylko samej reklamie, ale też utrudnia współpracę z grafikiem.
Jeśli zarządzasz własną firmą, praca z kreatywną osobą (np. z grafikiem) może być bardzo inspirująca. Może nawet masz wśród znajomych grafików, którzy już dla Ciebie pracowali. Grafik, który rozumie Twój gust, to przecież idealna osoba do współpracy: przygotuje logo, materiały biurowe, a może nawet zajmie się stroną internetową. Pozwoli też spojrzeć na działalność z nieco innej strony. W trakcie pracy możecie uczyć się od siebie i po prostu tworzyć świetne reklamy, które napędzą sprzedaż Twoich produktów.
Nie zawsze jednak mamy okazję pracować z osobą, która nas rozumie. Zdarza się, że dwie kreatywne osoby, Ty i projektant, nie mogą się dogadać. Jak temu zaradzić?
Mam dla Ciebie 3 proste kroki, które pomogą Ci w pracy z dizajnerem.
Krok 1: Opracuj tekst na ulotkę – pisz strategicznie i z myślą o grafice
Niektórzy są przekonani, że to przed wszystkim obrazki przyciągają klientów, i mają tendencję do traktowania tekstu po macoszemu. Jeśli należysz do tych osób, które wolą „sprzedawać obrazem”, pisz krótko i zwięźle, projektant to doceni i łatwiej mu będzie wyeksponować fotografie.
Pozwól, by Twój tekst oddychał. Druk potrzebuje światła (czyli odstępów między partiami tekstu), jest wtedy bardziej czytelny. Jeśli ustaliłeś, że najpierw powstaje projekt graficzny, poproś grafika choćby o wstępną makietę. Dzięki temu będziesz mieć wyobrażenie o tym, jak rozłoży się treść na ulotce.
Kiedy grafik rozpoczyna pracę nad projektem jako pierwszy, bardzo często projektuje z wykorzystaniem tzw. tekstu zastępczego (popularnego Lorem ipsum), który pozwala zaplanować układ treści i obrazów. Jeśli taką makietę wstępnie zaakceptujesz, później trudno będzie coś przestawić. Twoim zadaniem będzie napisać teksty na ulotkę, które mniej więcej będą odpowiadały długością właśnie tym wpisanym za pomocą tekstu zastępczego.
Pamiętaj, że ulotka ulotce nierówna. Już na początku pracy powinieneś wiedzieć, jaki będzie układ projektu po wydrukowaniu. Jeśli zamawiasz ulotkę składaną w harmonijkę, zaplanuj teksty tak, by informacje znalazły się na odpowiednich stronach arkusza. Możesz też wstępnie rozłożyć informacje na odpowiednio ustawionej stronie w edytorze tekstu.
Krok 2: Przeczytaj uważnie i popraw tekst przed wysłaniem
W tej roli nikt Cię nie zastąpi. Przeczytaj tekst kilka razy, najlepiej na spokojnie. Dobrze jest też mieć przy sobie kogoś, kto spojrzy na Twoją pracę świeżym okiem – wielokrotne czytanie tego samego tekstu sprawia, że niektórych błędów nie dostrzegamy.
Jeśli szukasz grafika do stałej współpracy, wybadaj, czy może pomóc Ci w korygowaniu tekstu. Oczywiście w rewanżu możesz zaproponować, że chętnie podejmiesz dłuższą współpracę. Aby ta współpraca była owocna, wypełnij dokładnie brief, proponuj i bądź otwarty na propozycje.
Krok 3: Zostaw notkę do grafika
Poza tekstem na ulotkę reklamową możesz napisać coś od siebie. Notatkę, w której po ludzku wypiszesz swoje sugestie.
Napisz przede wszystkim, które nagłówki i fragmenty są kluczowe w Twoim tekście. Jeśli jest coś, z czego można zrezygnować (kiedy np. zabraknie miejsca), też to zaznacz. Praca pójdzie Wam sprawniej.
I wreszcie: mów śmiało o odczuciach i emocjach, jakie chcesz wzbudzić u odbiorcy.
Praca grafika polega między innymi na właściwym zestawianiu kolorów i kształtów. Potraktuj je jak narzędzie do wzmocnienia tego, co opisujesz w tekście. Możesz pomóc projektantowi w wyborze wiodącego koloru. Pamiętaj przy tym, że:
- czerwony pobudza do działania, wzbudza pasję;
- pomarańczowy budzi nasz entuzjazm;
- żółty potrafi sprawić, że będziemy działać spontanicznie;
- zielony nastraja optymistycznie i kojarzy się ze świeżością;
- niebieski sprawia, że czujemy się zrelaksowani i bezpieczni;
- fioletowy rozbudza kreatywność;
- różowy wzbudza w nas uczucia romantyczne;
- brązowy jest rzeczowy, „sprowadza na ziemię”;
- czarny dodaje powagi, kojarzony jest z elegancją;
- szary kojarzy się z profesjonalizmem;
- biały jest najbardziej neutralny, projektanci używają go w nowoczesnych minimalistycznych projektach.
Na koniec dajcie sobie czas na korekty w finalnym projekcie
Kiedy już powstanie ostateczna wizja Waszej pracy, poświęć trochę czasu na ponowne przeczytanie tekstu. W trakcie pracy prawdopodobnie w kilku miejscach wprowadzaliście poprawki. Upewnij się jeszcze raz, że tekst dobrze się czyta, jest poprawny i nie zostawiliście żadnych błędów.
Graficy uwielbiają pracować z fajnymi tekstami
Wiem to z doświadczenia. Chwytliwe hasła i zgrabnie napisane teksty inspirują i uruchamiają kreatywność. Dlatego następnym razem, kiedy będziesz współpracować z projektantem, nie ograniczaj się do przesłania gotowego tekstu. Kto wie, może zyskasz partnera na więcej projektów?
Każdemu życzę takiej współpracy.
Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Od kilkunastu lat zajmuje się projektowaniem graficznym, ilustruje i pisze. Wierzy w moc, jaką posiada właściwe zestawienie tekstu z obrazem. W copywritingu najbardziej lubi etap poszukiwań, bo właśnie wtedy odkrywa najwięcej korzyści, które skrywa produkt czy usługa.
Komentarze