Pisanie setek precli i wątpliwej jakości tekstów, które każdy może napisać w przerwie między zajęciami to już przeszłość. Dzisiejszy copywriter freelancer powinien nie tylko wybitnie władać piórem, lecz także znać mechanizmy marketingowe i podstawy psychologii. A to jeszcze nie wszystko!
Dobry copy zna zasady marketingu internetowego
Do zadań copywritera należy nie tylko pisanie tekstów na blogi. W obecnych czasach, kiedy nowe biznesy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu, copywriter powinien znać techniki perswazji i świetnie rozumieć specyfikę tekstu sprzedażowego.
Copywriter tworzy treści, które budują zaufanie i lojalność klientów. Pobudza ich do działania. Pomaga podjąć decyzję o zapisaniu się na newsletter, kliknięciu “kupuję” czy śledzeniu mediów społecznościowych. Jednym słowem: sprawia, że czytelnik staje się klientem.
Twórczy zawód wymaga kreatywnego myślenia
Tak, bycie kreatywnym to nie cecha, z którą się rodzimy. To umiejętność wypracowana przez lata. Im więcej ktoś pisze na podobne tematy, tym łatwiej przychodzi mu wymyślenie kolejnego pomysłu na tekst, a to ważne, bo każdy tekst wypływający spod palców copywritera powinien być unikalny, oryginalny, jedyny w swoim rodzaju.
Ważne jest, aby copy potrafił zaciekawić nawet takim tematem, który był omawiany tysiąc razy wcześniej. Chodzi również o to, aby być wszechstronnym w doborze słów i wykorzystywać swoją wyobraźnię do zbudowania zupełnie innego spojrzenia na to, co już zostało powiedziane i napisane.
Umiejętności interpersonalne
Umiejętność słuchania, nawiązywania relacji, tworzenie zrozumiałych komunikatów i zarządzanie przekazem werbalnym i niewerbalnym – czyli szeroko pojęte zdolności komunikacyjne – przydają się w relacji z klientami. Pomagają zyskać zaufanie zleceniobiorców i przyciągnąć uwagę docelowych odbiorców tekstów. Warto je rozwijać!
Dobry copy zna podstawy psychologii
Aby copywriter napisał dobry tekst sprzedażowy, musi umieć wejść w buty czytelnika. Do tego potrzebna mu empatia, znajomość ludzkich zachowań i zdolność do przewidywania reakcji.
Umiejętność wyszukiwania i weryfikowania informacji
Copywriter pisze na różne tematy. Często musi zdobyć nową wiedzę specjalnie na potrzeby tekstu.
Wydawałoby się: nic prostszego. Wystarczy włączyć wyszukiwarkę i wpisać odpowiednią frazę, ale… Tu zaczynają się schody. W sieci nietrudno o błędne informacje, więc wszystkie dane trzeba sprawdzić.
To ważne, aby informacje zawarte w publikowanych tekstach były prawdziwe. A zatem dociekliwość to kolejna cecha, nad którą dobry copy powinien pracować.
Znajomość języka angielskiego
Ten punkt wiąże się z poprzednim i świetnie go uzupełnia.
Wyszukiwanie i weryfikowanie informacji będzie dużo sprawniejsze, gdy copywriter zna język angielski w stopniu pozwalającym rozumieć treść. Angielska wersja wyszukiwarki Google jest bardziej rozbudowana i urozmaicona. Dodatkowo jeśli trzeba napisać tekst specjalistyczny, pomocne będą artykuły naukowe, a większość w sieci napisana jest właśnie po angielsku.
Znajomość SEO
Można pisać świetne artykuły, ale bez optymalizacji treści pod wyszukiwarki marne są szanse, że ktoś przeczyta tekst.
Znajomość zasad SEO, właściwe rozmieszczanie fraz kluczowych to must have copywritera. Dziaęki tym umiejętnościom pomaga on swoim klientom przebić się w wyszukiwarce, a tym samym docierać do coraz to nowych odbiorców.
Dobra organizacja pracy
Można być mistrzem we wszystkich wyżej wymieniony punktach, ale jeśli copywriter przez swój brak organizacji, systematyczności i chaos nie wywiąże się ze zlecenia w terminie, straci klienta. Nie wspominając o tym, że zszarga swoją reputację. Nie warto!
Planowanie i praca nad produktywnością są więc kolejnymi umiejętnościami, które powinien rozwijać mądry copywriter.
Znalazłeś świetnego copywritera? Nie daj mu odejść!
Niełatwo jest znaleźć copywritera, który ma wszystkie potrzebne umiejętności i stale się rozwija. Jeśli jednak nawiążesz współpracę z kimś takim – doceń to. Dobry copywriter zrozumie potrzeby, problemy i pragnienia odbiorców i sięgnie po słowa, które z nimi rezonują i zmuszają ich do działania.
Warto mieć kogoś takiego do pomocy, prawda?
Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Copywriterka, którą głód wiedzy nauczył robić porządny research i oddzielać ziarno od plew. Pisze teksty blogowe, które dają czytelnikowi m.in. wartość edukacyjną. Lubi pracować mądrze, mieć wszystko rozplanowane i usprawniać swoje działania.
Komentarze