Czy tekst specjalistyczny ma szansę przebić się do szerszej publiczności? Tak, o ile autor zna zasady pisania dla użytkownika Internetu. I napisze artykuł prostym, zrozumiałym językiem. Dla specjalisty to nie lada wyzwanie — opowiedzieć prosto o zjawiskach, których poznanie zajęło mu kilka czy kilkanaście lat. Jak do tego podejść?
Jak napisać wartościowy tekst ekspercki?
Zadaniem artykułu specjalistycznego jest przekazanie czytelnikowi konkretnej wiedzy. Jeśli Twój tekst (na pewno wartościowy!) będzie dla internauty niezrozumiały, postanowi on szukać odpowiedzi na swoje pytania dalej, np. u konkurencji. W dodatku będzie unikał Twojej strony, bo zapamięta jej adres i wygląd.
Nie pozwól na to. Przełóż trudną terminologię na prosty język i opracowuj zrozumiałą treść. Czytelnik, który pierwszy raz zetknie się z zupełnie mu obcą tematyką, połączy fakty i wyciągnie dla siebie logiczne wnioski.
Jak pracować nad artykułem eksperckim?
- Zbierz materiał i wyciągnij z niego esencję.
- Sprawdź wiarygodność zgromadzonych informacji.
- Analizuj dane pod kątem potrzeb Twojego czytelnika.
- Dobierz odpowiedni styl — w zależności od tego, do kogo kierujesz tekst i jaką narrację prowadzi Twoja marka.
- Zaplanuj treść — logiczny układ tekstu, zrozumiały i klarowny w odbiorze oraz spójny z tematem.
W tak przygotowanym tekście Twój czytelnik znajdzie interesujące informacje, które wykorzysta do własnych potrzeb.
Artykuł ekspercki — jak powinien wyglądać?
Treść możesz zorganizować na różne sposoby. Jak detektyw przeszukaj i przefiltruj informacje, które mogą pomóc klientowi rozwiązać trapiący go problem. Aby całość była wiarygodna, popieraj swoje tezy dowodami. Trzymaj się jedynie sprawdzonych źródeł informacji, a wnioski opieraj na odpowiedniej literaturze. Zamieść w swoim tekście:
- wyniki badań, które potwierdzą tezy stawiane w tekście
- grafiki powiązane z tematem artykułu
- łatwe do odczytania wykresy
- odnośniki do stron, na których można zleźć przykłady albo potwierdzenie opisywanych zagadnień
- bibliografię na końcu artykułu dla weryfikacji danych.
Jak prosty język może zastąpić trudne słowa?
Kiedy Twój czytelnik zacznie się przedzierać przez niezrozumiałe słownictwo, szybko rzuci: A co to w ogóle znaczy!? Bo tylko wąska grupa zna znaczenie trudnych pojęć, pozostali prześlizną się po tekście wzrokiem i niewiele z niego zapamiętają.
Aby temu zapobiec, pisz prostym językiem. Co to oznacza?
Wyobraź sobie, że czytasz w tekście:
Ekstrakt z żeń-szenia syberyjskiego zwiększa poziom leukocytów i zmniejsza stres oksydacyjny.
Wiesz, o co chodzi? Jeśli akurat jesteś lekarzem lub biologiem — z pewnością. A jeśli nie? No właśnie… Twój czytelnik też może nie wiedzieć. Nie ryzykuj. Tę samą informację możesz przekazać za prostych zdań, zrozumiałym językiem, np. tak:
Ekstrakt z żeń-szenia syberyjskiego wspiera funkcje obronne Twojego organizmu, chroni przed wirusami i bakteriami. Korzystnie przy tym wpływa na Twój nastrój i pobudza do codziennego działania.
Co „powie” Google na Twój artykuł ekspercki?
Dochodzi jeszcze SEO, czyli pozycjonowanie treści. To ważny element pracy nad tekstem i warto o nim pamiętać. Znajdź odpowiednie frazy kluczowe i umiejętnie rozmieść je w artykule. Nie zapomnij przy tym o „optymalizacji pod czytelnika”. Zaprojektuj tekst tak, by przyjemnie się ją czytało. Pamiętaj o:
- wypunktowaniach, które urozmaicają tekst
- śródtytułach, czyli punktach orientacyjnych w artykule
- wyróżnieniu najważniejszych elementów w treści
- krótkich akapitach, żeby czytelnika nie przemęczać blokami tekstu.
Jeśli ludzie znajdą u Ciebie interesujące informacje podane w przyjemny dla oka sposób, będą spędzać na Twojej stronie dużo czasu. A to znak dla Google’a, że witrynę warto umieścić na początku wyników wyszukiwania. Dzięki temu Twój tekst wybije się w internetowym zalewie słabo opracowanych artykułów prezentujących wiedzę specjalistyczną.
Pisać tekst ekspercki samemu czy zlecić to copywriterowi?
To już zależy od Ciebie, ale… Copywriter to specjalista — napisze tekst, który łatwo przyswoić. Pomoże czytelnikowi zrozumieć trudne zagadnienia. Wykorzysta też przy pisaniu dociekliwość dziennikarza oraz wiedzę z psychologii i marketingu. Może nawet w kreatywny sposób przedstawi informacje z Twojej dziedziny, np. zabarwi treść humorem (oczywiście, jeśli pozwala na to temat).
Dzięki temu zbuduje zaufanie odbiorcy i pozytywny wizerunek marki, która dzieli się wiedzą.
Absolwent kursu Zostań copywriterem. Założyciel pracowni copywriterskiej Liternia.pl. Przy pomocy technik copywriterskich i stosując etyczną perswazję, konstruuje teksty dla m.in. małych firm i kreatywnych osób.
Komentarze