Nie ma sensu pisać niezwykłych tekstów, jeśli nikt ich nie znajdzie i nie przeczyta. Świetne leady, przyciągające wzrok śródtytuły, odpowiednio dobrane słowa kluczowe — to efekt pracy copywritera. Ale magia, która dzieje się za kulisami, to właśnie SEO — nie widać jej gołym okiem, a czyni cuda. Chcesz nauczyć się tych czarów?

 

SEO copywriting — dlaczego jest ważny? 

 

SEO copywriting (SEO — z ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja tekstu pod wyszukiwarkę, to nic innego jak tworzenie tekstów w taki sposób, by pomogły się wybić witrynie w wynikach wyszukiwania. Im wyżej, tym lepiej. Najlepiej do TOP10.

Jak to działa?

Wyobraź sobie, że pracujesz zdalnie na plaży usłanej złocistym, gorącym piaskiem. W oddali słyszysz szum morza, słońce przyjemnie praży. Niestety, Twój laptop nie jest taki zadowolony. Przegrzewa się i parzy cię w uda. Chcesz, żeby posłużył Ci jak najdłużej i musisz coś z tym zrobić. Otwierasz wyszukiwarkę i wpisujesz „podkładki chłodzące pod laptopa”. Klikasz w pierwszy link. Drogo.

Wychodzisz i klikasz drugi link. Ogromny wybór, a Ty się na tym nie znasz. Zamykasz witrynę i wpisujesz w wyszukiwarce „podkładki pod laptopa ranking”. Znów przeglądasz strony, aż w końcu udaje ci się wybrać odpowiednią podkładkę i zamawiasz. 

Właśnie tak to działa. SEO copywriting to odpowiadanie ludziom na pytania, które wpisują w wyszukiwarkę. Jeśli zrobisz to dobrze, internauci trafią na Twoją stronę. Dotrzesz do potencjalnych klientów, zbudujesz zaufanie, przyciągniesz uwagę czytelnika i algorytmów Google’a. 

Co możesz zrobić, aby zoptymalizować artykuł?

 

Odpowiednio skonstruuj tekst

 

SEO copywriting to coś więcej niż poprawna polszczyzna i lekkie pióro. Przede wszystkim musi dawać jakąś wartość czytelnikowi. Zostanie to docenione przez zarówno odbiorcę, jak i algorytmy Google. Na wysoką jakość tekstu składają się m.in.:

  • stylistyka,
  • długość tekstu i zdań,
  • rozmieszczenie fraz kluczowych i nasycenie nimi,
  • zastosowanie znaczników HTML,
  • długość akapitów, wyznaczenie śródtytułów. 

Poza tym dodaj wyróżnienia, wypunktowania, cytaty, pogrubienia zdań czy fragmentów w tekście. Tego rodzaju zabiegi przyciągną wzrok czytelnika i zatrzymają go na dłużej. Ludzie w Internecie nie czytają, skanują wzrokiem tekst. Ułatw im szukanie informacji w artykule, a zwiększysz szanse na to, że uznają Twój artykuł za wartościowy. 

 

Słowa kluczowe

 

Ten punkt chyba najbardziej kojarzy się z SEO copywritingiem. Słowa kluczowe to nic innego jak frazy, po których czytelnik może znaleźć Twój artykuł w wyszukiwarce. 

Masz tytuł. Wiesz mniej więcej, co chcesz napisać. Zaplanowałeś strukturę tekstu. Świetnie! Teraz czas na zaplanowanie i rozmieszczenie fraz kluczowych. 

Frazy kluczowe można podzielić na kilka kategorii. Ciebie będą interesować:

 

  • Ogólne słowa kluczowe 

Zazwyczaj składają się z 1-2 wyrazów. Wpisujesz je wtedy, kiedy chcesz poszukać ogólnych informacji i nie masz jeszcze sprecyzowanych upodobań. Przykładem ogólnych słów kluczowych są: meble, sandały damskie, mieszkanie Warszawa.

 

  • Long tail, czyli tzw. słowa kluczowe długiego ogona

Są bardziej szczegółowe, zawężają poszukiwania. Jeśli wcześniej szukałeś „mebli”, w słowach kluczowych długiego ogona pojawią się np. meble ogrodowe Warszawa albo meble ogrodowe całoroczne

Teraz już wiesz, co to są słowa kluczowe, ale skąd masz wiedzieć, które będą odpowiednie i najbardziej trafione? Sprawdź to! 

 

SEO copywritng — przydatne narzędzia

 

  • Autouzupełnianie Google 

Gdy chcesz coś wyszukać, wpisujesz w Google zapytanie. Wtedy wyszukiwarka podpowiada ci wyrażenia najczęściej wpisywane przez innych użytkowników. Proponuje również podobne frazy. Dzięki temu łatwo zorientujesz się, czego poszukuje twój potencjalny odbiorca. 

 

To darmowe narzędzie stworzone przez Neila Patela. Łatwe i intuicyjne w obsłudze. Pomoże ci w sprawdzeniu częstotliwości wyszukiwania danych fraz przez użytkowników. Narzędzie to wyświetli listę podobnych słów kluczowych. Co ciekawe zbiera informacje nie tylko z Google’a, ale również z YouTube i wyszukiwarek sklepów internetowych.

 

To kolejne narzędzie pomocne w wyszukiwaniu fraz, tym razem z długiego ogona. W wersji darmowej nie pokazuje wyszukiwań w ujęciu miesięcznym i konkurencyjności. 

 

To narzędzie możesz wykorzystać jako inspirację w poszukiwaniu tematów lub śródtytułów. Dzięki niemu zoptymalizujesz artykuły, które już znajdują się na stronie. 

 

Liczy się także to, czego nie widać

 

Nie jest obojętne, jak wygląda i z czego się składa strona WWW. Odbiorca powinien poruszać się po witrynie intuicyjne. Mieć poczucie, że strona prowadzi go za rękę. Jak to osiągnąć?

  • Zamieść frazę kluczową w adresie url, czyli: stronaglowna.pl/nazwa-wpisu
  • Nie zapomnij o metaopisie — to krótki tekst (maksymalnie 160 znaków), który zwięźle opisuje treść strony lub artykułu. Znajdziesz go w wynikach wyszukiwania pod tytułem. 
  • Ustaw specjalny tytuł SEO — umożliwi Ci to np. wtyczka Yoast SEO.

Dodatkowo ułatw czytelnikowi poruszanie się po witrynie, zamieszczając w artykule linki wewnętrzne, czyli takie, które przeniosą go do innych treści w obrębie  strony. Najlepszym wyborem będą odwołania do tekstów uzupełniających lub pogłębiających zagadnienie, o którym piszesz. 

***

SEO copywriting pomoże, jeśli chcesz, aby algorytmy Google’a dostrzegły Twoją witrynę i pomogły Ci dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów. To ważne w czasach, w których dostęp do informacji jest nieograniczony, a co sekundę publikowana jest jakaś nowa strona. Zadbaj więc o SEO swoich tekstów, Teraz wiesz już jak. 

 

Katarzyna Waskowska

Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Copywriterka, którą głód wiedzy nauczył robić porządny research i oddzielać ziarno od plew. Pisze teksty blogowe, które dają czytelnikowi m.in. wartość edukacyjną. Lubi pracować mądrze, mieć wszystko rozplanowane i usprawniać swoje działania. 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.