Czy prowadzisz sklep internetowy? Jeśli tak, to pewnie wiesz, jak wiele zależy od opisów produktów. Powinny być tak napisane, aby mogły przekonać niezdecydowanych. Czy wiesz, jak tworzyć takie opisy? Jeśli nie, to mam dla Ciebie 7 ponadczasowych trików, dzięki którym Twoje produkty zaczną znikać z magazynu.
Czy wiesz, kim jest Twój klient?
Czy znasz swoją grupę odbiorców? Wiesz, czego szukają, gdy zaglądają do Twojego sklepu? Oczywiście, że szukają produktów do kupienia, ale dlaczego chcą je kupić? Co popycha ich zakupu? Ile mogą wydać? Czy szukają tylko promocji?
To część pytań, jakie musisz sobie zadać, żeby napisać skuteczny opis produktu. Pozostałe pytania to:
- w jakim wieku są Twoi klienci,
- czy celujesz głównie do mężczyzn lub kobiet, a może do obu płci,
- gdzie mieszkają — na wsi, w małym mieście, czy w dużym,
- jakie mają problemy, które Twój produkt pomoże im je rozwiązać,
- czego się obawiają?
Dlaczego musisz to wszystko wiedzieć? Dlatego że każdy sklep przyciąga innych klientów, do których trzeba dopasować sposób komunikacji. Spójrz na 3 poniższe przykłady sklepów internetowych.
Sklep z produktami dla niemowląt
Główną grupą klientów będą kobiety w trakcie ciąży lub po urodzeniu dziecka. Mężczyźni będą marginalną grupą, podobnie jak kobiety, które mają dzieci w wieku szkolnym.
Sklep z produktami ogólnobudowlanymi
Domyślasz się pewnie, że w tym przypadku Twój sklep odwiedzą mężczyźni, którzy muszą zrobić remont w domu albo zwyczajnie uwielbiają majsterkować. Natomiast to kobiety będą w mniejszości.
Sklep z produktami ekologicznymi
Tutaj pojawią się i kobiety i mężczyźni, którzy interesują się ratowaniem środowiska i chcą używać produktów z naturalnych materiałów.
Jak widzisz, każdy sklep przyciąga inną grupę klientów o innych potrzebach. Tak samo Twój sklep będzie miał swoją grupę docelową.
Korzyści, korzyści i jeszcze raz korzyści
Możliwe, że już słyszałeś o „języku korzyści”, bo w sieci coraz częściej można natrafić na to sformułowanie. Co ono oznacza? W najprostszych słowach: określa taki sposób przestawienia produktu, by klient był pewny, że kupuje coś, co pomoże mu rozwiązać jego problem.
Klienci nie kupują produktów, bo po prostu mają taki kaprys. Ludzie nie znoszą wydawać pieniędzy. Albo inaczej: są skłonni wydać je dopiero wtedy, kiedy mają pewność, że produkt da im to, czego potrzebują.
I tak np. kiedy młoda mama szuka pieluch, to będzie patrzeć, czy nie zaszkodzą zdrowiu jej dziecka. Z kolei mężczyzna remontuje dom, to szuka wiertarki, która będzie lekka i będzie ją można użyć do wielu materiałów. Klient sklepu ekologicznego będzie oczekiwał od pasty do zębów nie tylko dobrego składu, lecz także działania antybakteryjnego, dzięki któremu uniknie stanów zapalnych w jamie ustnej.
Zastanów się, jakie korzyści wynikają z cech Twojego produktu i jak pomogą rozwiązać problem Twojego klienta, a następnie opowiedz o nich tak, by klient zobaczył, co produkt może dla niego zrobić. Może to wyglądać np. tak jak:
Dzięki ekologicznej paście do zębów z czarnuszki zapomnisz o nawracających zapaleniach w jamie ustnej.
Czy takie przedstawienie produktu nie zachęciłoby Cię do zakupu tej pasty, jeśli miałbyś taki problem?
Prosty język to podstawa
Co sprawia, że opisy produktów są skuteczne? Prosty język. Bez długich zdań, bez trudnych słów, które trzeba sprawdzać w słowniku terminów obcych, bez lania wody. Jeśli myślisz, że opisy produktów niczym opisy przyrody jak w Nad Niemnem przyciągną Twoich klientów, to jesteś w błędzie.
Jeśli klient nie zrozumie Twojego opisu, to przejdzie do kolejnego sklepu, gdzie opisy będą dla niego łatwiejsze w odbiorze. Owszem, jeśli prowadzisz sklep wędkarski, to profesjonaliści zrozumieją, co to jest przypon czy też wobler. Jednak dla osoby, która stawia pierwsze kroki w wędkarstwie, wyrazy te mogą być niezrozumiałe.
Unikalność opisów
Wiesz, jaki jest najczęstszy błąd wielu sklepów internetowych? Wykorzystywanie opisów produktów od producenta albo też skopiowanych słowo w słowo z innego sklepu. W ten sposób duplikuje się treści na wielu stronach internetowych, a tego wyszukiwarka Google nie znosi.
Powielanie treści to błąd. I nie chodzi tu tylko o publikowanie tekstów zamieszczonych już na innych stronach, lecz także o autoplagiat. Domyślam się, że jeśli masz 10 rodzajów zapachu do samochodu, to nie będzie Ci się chciało tworzyć 10 różnych opisów tego samo produktu. Po prostu zamienisz zapach pomarańczowy na zapach morski, a resztę opisu zostawisz niezmienioną. Błąd!
Google też tego nie lubi i może uznać Twoją witrynę za spamerską, przez co obniży jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Już nie wspominając o tym, jak takie opisy odbiorą Twoi klienci. Jeśli Ty nie przyłożyłeś się do opisów, to w jaki sposób przekonasz ich, by kupili Twoje produkty?
Specyfikacja produktu
Kiedy Twój klient robi zakupy w Twoim sklepie internetowym, nie może dotknąć rzeczy, którą sprzedajesz. Może jedynie obejrzeć ją na zdjęciu, ale to również nie wystarczy. Jeśli więc Twój opis ma być skuteczny, musisz podać jak najwięcej szczegółów. Nie zapomnij o specyfikacji.
Z jakiego materiału jest wykonany przedmiot? Jeśli sprzedajesz kosmetyki, to co znajdzie w ich składzie? Jakiej wielkości jest produkt? Czy obowiązuje gwarancja i na jakich warunkach?
W specyfikacji zamieszczasz wszystkie informacje, których nie umieścisz w głównym opisie produktu.
Optymalizacja opisu pod SEO
Dobierz do opisu produktu odpowiednią frazę kluczową, czyli to, co potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę, gdy przeszukują Internet. Nie zatrzymuj się na ogólnych frazach, jak mydło ekologiczne, ale skup się na mydło ekologiczne pomarańcza i rozmaryn. Możesz też wpisać markę produktu, jak wiertarka udarowa Bosch, ale też skupić się na konkretnych modelach wiertarka udarowa Bosch Easyimpact 500.
Jak szukać odpowiednich fraz kluczowych? Najszybciej w Google Analytics i w Search Console, zobacz, przez jakie zapytania klienci wchodzą do Twojego sklepu.
Na co powinieneś uważać? Na zbyt gęste rozłożenie słowa kluczowego w opisie produktu. Nie dość, że opis będzie wydawał się sztuczny, to i wyszukiwarki nie dają się nabierać na takie sztuczki.
Wygląd Twojego opisu
Ostatni punkt na liście, ale to nie oznacza, że najmniej ważny. Nawet jeśli stworzysz opis, który miałby szansę porwać tłumy klientów, to bez odpowiedniego formatowania tekstu daleko nie zajdziesz.
Jak reagujesz na widok bloku tekstu na stronie internetowej? Ucieczką, prawda? Twój klient zrobi to samo.
Przejrzystość w tekście osiągniesz poprzez wszelkie wypunktowania, krótkie akapity, odpowiednią wielkość interlinii, by zdania nie były ułożone zbyt ciasno siebie. Odpowiednia wielkość fontu ułatwi klientom przeczytanie Twojego opisu produktu.
Czy sam dasz radę stworzyć skuteczny opis produktu?
Oczywiście, że tak! Wystarczy, że będziesz mieć chęci i zastosujesz się do zasad, które przedstawiłam powyżej. Nie będę Cię okłamywać, że napisanie skutecznego opisu produktu jest łatwe i szybkie, ale na pewno opłacalne, zwłaszcza gdy chcesz wyróżnić się na tle konkurencji. Zerknij do sklepów o takim samym asortymencie co Twój i zobacz, że większość opisów jest nudna i kopiowana z innych stron. Ty pójdziesz o krok dalej i dzięki opisom przekonasz klientów do zakupów Twoim sklepie.
A co, jeśli czujesz, że stworzenie takiego opisu jest ponad Twoje siły lub nie masz na to czasu? Skorzystaj z usług copywritera, który zajmie się nimi, podczas gdy Ty będziesz miał czas na przyjemniejsze rzeczy.
Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Pracuje pod marką Menadżerka Kreatywności. Pomaga biznesom online pokazać ich odbiorcom, że to miejsce, w którym znajdą rozwiązania swoich problemów.
Komentarze