Tekst ze strony O mnie buduje „pierwsze wrażenie” o Tobie w świecie on-line. Według statystyk to jedna z najchętniej odwiedzanych zakładek. Istotna. To równocześnie zakładka, do której najtrudniej napisać coś sensownego, zwłaszcza gdy piszesz sam. Tymczasem wystarczy trzymać się kilku zasad, by zbudować w sieci wizerunek eksperta. Chcesz wiedzieć, jak napisać tekst O mnie, żeby podbić serca klientów?
Czego klient szuka na stronie O mnie?
Prawda stara jak Internet jest taka: na stronie O mnie nikt nie szuka tak naprawdę informacji o Tobie, ale o tym… w jaki sposób możesz rozwiązać jego problemy. Jak Ty i Twoje doświadczenie możecie mu pomóc.
Zakładka O mnie jest tak naprawdę o kliencie i jego potrzebach. Im konkretniej wytłumaczysz mu, w jaki sposób Twoje kompetencje okażą się antidotum na jego bolączki, tym lepiej.
Jak napisać O mnie, by zachęcić do współpracy?
Zamieść na stronie O mnie odpowiedzi na pytania, z którymi przychodzi na tę zakładkę klient, a stworzysz poprawny i zachęcający do współpracy tekst.
A czego szukają klienci? Co chcą wiedzieć odwiedzający stronę O mnie?
- Czym ta firma się zajmuje? = Jak może mi pomóc?
- Kto tu pracuje? = Czy nadajemy na tych samych falach?
- Dlaczego ta firma robi to, co robi? = Jak do tego doszli? (CV) = Dlaczego to dla nich ważne? (motywacja, misja, punkt zwrotny w ich historii),
- Co wyróżnia tę firmę i jej usługi? = Czy warto jej zaufać?
- Czego ta firma chce ode mnie? (CTA).
Zadania, które stoją przed stroną O mnie
Zastanów się, jakie zadania ma ta zakładka i wpleć do tekstu stosowne elementy.
Strona O mnie pełni kilka funkcji.
Oprócz tego, że informuje, ma budować Twój autorytet. Stąd mile widziane wszelkie referencje, linki do napisanych przez Ciebie tekstów czy opisy sukcesów zadowolonych klientów. Słowem: wszystko, co potwierdza Twoją ekspertyzę i zachęca do nawiązania współpracy. W końcu jedną z ważniejszych funkcji strony O mnie jest pozyskiwanie zaufania nowych klientów. To tam zaglądamy, aby przekonać się, czy jest nam z kimś po drodze lub nie.
Daj się poznać jako specjalista, bądź sobą, bądź „jakiś”, by już na tym etapie przyciągać ludzi, z którymi będzie Ci się dobrze współpracowało. I odwrotnie — odsiać niewłaściwe osoby.
Aby to działało, tekst na stronę O mnie powinien także wzbudzać sympatię. Stąd szczypta poczucia humoru i kilka sympatycznych anegdotek z życia prywatnego mile widziane, bo ocieplą Twój wizerunek.
Dobrze by było, gdyby tekst ze strony O mnie zapadał w pamięć, by odróżnić Cię od konkurencji. Bądź więc wyrazisty. I nie zapomnij o CTA – zachęć klienta do dalszych kroków: kontaktu, zapisu do newslettera, pobrania e-booka.
Jak napisać O mnie, by nie wyjść na chwalipiętę?
Chcąc wzbudzić zaufanie klienta, wymieniasz same zalety i w rezultacie wypadasz na przemądrzałego pyszałka. A takich nikt nie lubi. Chwalenie się zawsze razi i wzbudza antypatię.
Jak to obejść?
Włóż pochwały w usta innych ludzi, zasłoń się czyjąś opinią. Ukryj zalety za zgrabną metaforą lub wytłumacz się testem psychologicznym. Zamiast wymieniać po przecinku cechy charakteru: dobrze zorganizowany, perfekcjonista, lepiej opowiedz anegdotę, w której ta cecha się ujawnia. Jednym słowem: przedstaw pewne rzeczy w taki sposób, jakbyś to nie Ty sam o nich mówił. Użyj sprytnych wyrażeń. Np.:
- Przyjaciele nazywają mnie…
- Moi przyjaciele powiedzieliby o mnie, że…
- Test psychologiczny o mnie mówi / ujawnił / odkrył, że…
- Mało osób wie, że…
- Mógłbym opowiedzieć Ci o tym, że…
- Gdybyśmy byli sąsiadami, wiedziałbyś, że…
- Ktoś kiedyś powiedział mi, że…
Jak ułożyć treść na stronie O mnie – słów kilka o kompozycji
A jak te wszystkie informacje ułożyć w zgrabną całość i nadać treści formę?
Odpowiadaj na pytania, z jakimi przychodzi czytelnik, już w pierwszym akapicie. Gdy masz do opowiedzenia dłuższą historię np. o swojej motywacji, początkach firmy, skorzystaj ze sprawdzonych rad najlepszych copywriterów i zastosuj zgrabne schematy storytellingowe, choćby taki prosty, składający się z 3 części:
Kiedyś…
Pewnego dnia…
Od tamtej pory…
Pokażesz w ten sposób przełom, którego doświadczyłeś, i uzasadnisz motywację do zajmowania się tym, co robisz. Tak jak w tych wszystkich historiach, które na pewno znasz: najpierw nudny etat, potem nagle świta myśl, by wrócić do pasji z dzieciństwa… I ten cudowny happy end o nieprzepracowaniu ani jednego dnia dłużej.
Zazdrościmy. I mimo wszystko nadal lubimy tego słuchać. To zdecydowanie działa!
Jak napisać poprawny tekst na stronę O mnie – słów kilka o decyzjach stylistycznych
Wiesz już co pisać, zobaczmy w takim razie jak pisać. Oto garść wskazówek stylistycznych:
- W tekście na stronie O mnie bezwzględnie przestrzegaj zasady skromności. O sobie i firmie pisz małą literą: ja, moja firma, nasz zespół. Wielką zarezerwuj dla klienta i jego spraw: Ty, Twoje, Twój.
- Bądź konsekwentny w wybranych zwrotach do adresata. Nie zamieniaj formy Państwo na Ty i odwrotnie.
- Pisz w 1 osobie liczby pojedynczej, bo to skraca dystans i buduje relację z czytelnikiem.
- Unikaj strony biernej, np. firma została założona. Pisz prosto: założyłem firmę.
- Używaj czasowników, które opisują działanie. Wydasz się wtedy osobą aktywną i dynamiczną. Pisz o tym, co robisz, a nie kim jesteś.
Jak zdecydowanie nie pisać na stronę O mnie?
Na koniec kilka słów ku przestrodze. Na stronie O mnie wystrzegaj się marketingowych frazesów i języka branżowego — są nagminnie powielane, przez co na nikim nie robią już wrażenia. Bo czy nadal chcesz czytać o: firmie z tradycjami, którą buduje grono profesjonalistów, dbających o najwyższą jakość produktów? Wyrażenia takie pasują do firmy z każdej branży — tak naprawdę nie znaczą nic. Język branżowy z kolei ograniczy grono Twoich odbiorców do dobrze znających temat.
***
Wiesz już, jak pisać na stronę O mnie. Wydaje się to wszystko proste?! Dopóki nie zaczniesz pisać. Pamiętaj jednak, że każda słowo i każda wersja, przybliża Cię do tego idealnego tekstu.
A zatem pisz. Skreślaj. Pisz. Ty znasz najlepiej idealny tekst na Twoją stronę O mnie.
Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Z wykształcenia polonistka i PR-owiec, z doświadczeniem w agencji SEO. Najbliższe jej sercu są tematy dotyczące aranżacji wnętrz, mebli i dekoracji, ale przyjmuje każde wyzwanie — mierzy się nawet z tekstami dla branż technicznych.
Komentarze
Świetny wpis! Bardzo pomógł mi całkowicie zmienić tekst „O mnie” na swoim blogu. Ale mam jedno pytanie: jak w to wszystko wpleść swoje imię i nazwisko? Wiem, że może się to wydawać dziwne, ale zupełnie nie czułam potrzeby takiego „ujawniania się”, dopóki nie przeczytałam wpisu Ewy o EAT.
Joanna, w prosty sposób. „Cześć, nazywam się, jestem [kimś tam]. Pomagam… [komu i w czym]”. I potem po enterze to, co napisałaś.
Dziękuję, miło usłyszeć, że tekst jest przydatny.
Też uważam, że im prościej, krócej i bardziej bezpośrednio się przedstawiamy, tym lepiej. W końcu zależy nam na relacji z potencjalnym klientem, więc od samego początku warto zmniejszać dystans i jasno komunikować, co możemy dla niego zrobić.