Dobry copywriter napędza treściami biznes niczym potężna maszyna. Jego produkt to tekst – lekki, skuteczny i inspirujący do działania. Do tego opakowany atrakcyjnie dla klientów i wyszukiwarek. Tylko jak wybrać tego jedynego copywritera wśród wielu oferujących swoje usługi? Kiedy powinna włączyć Ci się lampka ostrzegawcza? Sprawdź.

 

Oceń komunikację

 

Pierwszy kontakt to ważne kryterium tego, jak wybrać copywritera. Jeśli nie potrafi się on poprawnie komunikować, to raczej minął się z powołaniem. Częste błędy ortograficzne, stylistyczne czy składniowe – nie lekceważ tego. To jakbyś zdziwił się, że np. zamiast ziemniaków kupiłeś kota w worku, mimo że wystawały z niego kocie wąsy i ogon. 

 

Sprawdź portfolio copywritera i opinie

 

Jak wybrać copywritera spośród tłumów zachwalających swoje usługi? Przed inwestycją w drogi sprzęt pewnie porównasz parametry i wyniki testów. Przeczytasz opinie innych kupujących. Przed nawiązaniem współpracy z copywriterem podobnie.

Poszperaj w sieci, poszukaj opinii, oceń stronę copywritera i jego portfolio. Zobacz, jak Ci się podoba styl pisania. Sprawdż, czy teksty są poprawne, wartościowe i czy Cię przekonały.

Pomocne będą też opinie klientów. Odnajdziesz w nich cechy copywritera docenione przez innych. Może będą w nich również te priorytetowe dla Ciebie?

 

Zamów tekst próbny

 

Sprawdziłeś portfolio, lecz nadal nie wiesz, czy upatrzony copywriter to ten właściwy? Poproś go o… próbkę.

Teksty próbne copywritera są płatne – w końcu to tyle samo poświęconej pracy i czasu jak przy normalnym zleceniu. Dla Ciebie jednak wartość takiej próbki będzie bezcenna. Dostaniesz żywy przykład tekstu na konkretny, interesujący Cię temat.

Przyznaj: lepiej zainwestować w jeden krótki tekst próbny, niż rozczarować się i stracić pieniądze na całą serię treści, prawda?

 

D(oceń) brief

 

Dobry copywriter pyta. Dużo i szczegółowo. Poprosi Cię o wypełnienie briefu (listy pytań). A gdy już otrzyma Twoje odpowiedzi to zapewne… znowu zacznie pytać.  

Zatrzymajmy się tu ciut dłużej.

Myślisz, że te liczne pytania są zbędne? Zróbmy mały eksperyment. 

Opisz dla klienta… pomidor. Nie wiesz, jak ten pomidor wygląda. Wiesz tylko, że jest on z własnej uprawy klienta. Nie spytałeś o szczegóły (przecież każdy wie, jak wygląda pomidor). Robisz opis:

Pomidor jest… czerwony, okrągły i pachnący. 

Co się okazuje? Twój klient uprawia żółte pomidory Perun o kształcie gruszki. W tym sezonie nawoził warzywa nowym (niezbyt ekologicznym) środkiem, przez co pomidory straciły swój naturalny zapach.   

Jak widzisz, pomidor pomidorowi nierówny. A copywriter nie napisze dobrego tekstu bez dokładnego poznania Ciebie, Twojego produktu, grupy docelowej i wielu innych czynników.  

 

Sprawdź cennik copywritera

 

Wybierając copywritera, nie kieruj się najniższą ceną. Pamiętaj, że płacisz nie tylko za czas stukania w klawiaturę. Prawdziwy copywriting to także poszukiwanie rzetelnych informacji, godziny noszenia tematu w głowie i przerabiania go na papierze. To nadanie treściom lekkostrawnej i smakowitej dla czytelnika formy. To wiedza, doświadczenie i kreatywność copywritera.  

Bądź czujny przy tekstach za kilka złotych. Tutaj raczej zostanie z tej listy tylko stukanie w klawiaturę.

 

Posłuchaj… siebie

 

Jeszcze nigdy nie korzystałeś z usług copywriterskich? Posłuchaj swojej intuicji. Jeśli przeczytałeś portfolio i pomyślałeś „wow” albo chociaż „całkiem to fajne”, to jesteś na dobrej drodze. 

Pamiętaj, że teksty są różne. Zależnie od rodzaju mają one wywoływać różne reakcje.

Czy z tekstu eksperckiego dowiedziałeś się przydatnych informacji? Czy tekst sprzedażowy Cię przekonał, a kreatywny zaskoczył, wzruszył, rozśmieszył? Każdy z nich powinno się czytać lekko i bez ziewania.

 

Weź pod uwagę doświadczenie

 

Jak wybrać copywritera na podstawie jego doświadczenia? I czy ma to znaczenie? Ma, ale liczy się też talent. Krótsze doświadczenie nie dyskwalifikuje całkiem copywritera.

Copywriting to na swój sposób sztuka.

Czy malarz z niebywałym talentem i z dopiero kilkoma sprzedanymi dziełami jest gorszy od artysty, który ma na koncie już setki bohomazów?  Każdy kiedyś zaczynał. 

 

Skup się na umiejętnościach

 

Ciągle się zastanawiasz, jak wybrać copywritera? Sprawdź, czy ma narzędzia do pracy i wie, jak ich używać.

Czy copywriter zna język korzyści? Czy podkreśla to, co Twój klient zyska, wybierając właśnie Twoje produkty? Czy wie, jak wyróżnić Twoją firmę? I nie mówię tu (o zgrozo!) o najwyższej jakości, niskich cenach i indywidualnym podejściu. 

Czy wie, jakie frazy kluczowe umieścić w tekście (i gdzie), byś nie wylądował na ostatniej stronie w przeglądarce? Czy potrafi czuć i myśleć jak Twój klient?

Odpowiedzi na te pytania decydują o tym, czy masz do czynienia z dobrym copywriterem.

 

Sprawdź termin oddania tekstu

 

Co ma termin do tego, jak wybrać copywritera? A to, że teksty copywritera nie pochodzą z masowej produkcji. Są one ręczną (a właściwie mózgową ) precyzyjną robotą. Dobry tekst nie jest zlepkiem przypadkowych słów ani wypełniaczem przestrzeni na blogu czy stronie. To sprytna konstrukcja skierowana na potrzeby Twojego klienta. Na taki efekt potrzeba czasu.

Tekst po napisaniu musi też trochę… odleżeć. Po tym czasie zauważa się to, co niewidoczne na świeżo. To faza na ostateczne, istotne dla jakości tekstu szlify. Poza tym copywriter też człowiek – ma czasem zły dzień lub chwilową blokadę w pisaniu. Nie ma gorszej męki niż pisanie pod presją czasu. A efekty tego też mogą być różne. Niech ekspresowy termin oddania tekstu da Ci więc do myślenia. 

***

Już wiesz, jak wybrać copywritera tak, aby współpraca przełożyła się na zyski. Zadanie nie jest łatwe, ale warte zachodu, zwłaszcza jeśli szukasz osoby na dłużej. Pamiętaj o zależności cena – jakość – efekt działania. Weź te punkty pod uwagę, a moc copywritingu zadziała na korzyść Twojej marki. 

 

 Malwina Miszewska

Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Wirtualna asystentka i copywriterka, która ma misję specjalną: pokonać słabe teksty i puste frazesy, które panoszą się w Internecie. Jej bronią są klawiatura i kreatywność. Wszystko w tajnej służbie Klienta i Jej Królewskiej Mości Wyszukiwarki.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.