Blogowanie się opłaca. 68,5% internautów ankietowanych przez Social Marketing Writing uważa, że blog firmowy zwiększa wiarygodność strony. Jeśli czujesz, że przyszedł czas na założenie bloga, jesteś na dobrej drodze. Jak napisać tekst blogowy, który przyniesie Twojej firmie długofalowe korzyści?

 

1. Ustal, o czym i dla kogo będziesz pisać

 

Jeśli znasz swoich klientów, pierwszy krok do skutecznego tekstu masz już za sobą. Zanim w ruch pójdzie klawiatura, odpowiedz sobie na kilka pytań.

 

  • O czym chcesz napisać tekst?

    Wybierz wąski temat – w ten sposób zostawisz sobie materiał na kolejne artykuły. Ruch na Twojej stronie będzie wzrastał z czasem, jeśli będziesz regularnie publikować na niej treści.

  • Na jakie pytania i problemy czytelnika zamierzasz odpowiedzieć?

    Dobrze zrobisz, jeśli napiszesz tekst, który zmieni coś w życiu odbiorcy. Daj mu dobrą radę, naucz go jakiejś umiejętności lub rozwiąż jego kłopot. W zamian obdarzy Twoją markę zaufaniem, a zaufanie to pierwszy krok do sprzedaży.

  • Jak wyszukiwarka ma przyprowadzić czytelników do Twojego tekstu?

    Wybierz 1-2 frazy kluczowe, które internauci często wyszukują. Pomogą Ci w tym planery słów kluczowych, np. Ubersuggest lub Keyword Tool, a także narzędzie Google Trends.

 

Np. gdybyś prowadził drogerię internetową, jeden z Twoich tekstów na blog firmowy mógłby dotyczyć pielęgnacji cery naczynkowej jesienią. Odpowiedziałbyś w nim m.in. na pytanie, jakie produkty służą cerze naczynkowej. Fraza kluczowa mogłaby brzmieć „jak dbać o cerę naczynkową” lub „kosmetyki do cery naczynkowej”.

 

2. Przygotuj konspekt artykułu

 

No dobrze, myślenie już za nami, to teraz możemy usiąść do pisania…

Nie tak szybko! Tekst blogowy nie może być zbiorem losowych myśli. Treść powinna zgrabnie układać się w całość – tak, aby czytelnik w kilka sekund znalazł interesujące go informacje.

Jaki zarys przygotować? Oto prosty i czytelny schemat artykułu na blog firmowy.

 

  • Tytuł, który przyciąga uwagę. Zawrzyj w nim słowo kluczowe, ale unikaj bezosobowych haseł. Bardziej zachęcający niż „Dobroczynne właściwości biotyny” będzie tytuł „5 korzyści z przyjmowania biotyny, które mogą Cię zaskoczyć”.
  • Lead, który podsyca ciekawość. To jednoakapitowy wstęp do artykułu. Pomyśl, czym zaciekawisz czytelnika – statystykami, zaskakującą informacją, a może opisem problemu, który rozwiążesz w tekście?
  • Śródtytuły, które zapowiadają kolejne treści. Wymyśl kilka nagłówków, które intrygują i dają znać, o czym będzie mowa poniżej.
  • Treść podzielona na krótkie akapity. 3-4 linijki na akapit wystarczą. Przerwy dodają tekstowi lekkości. Masz większe szanse, że czytelnik przeczyta go do końca i zrobi to, o co go prosisz – np. zapozna się z Twoją ofertą.
  • Zakończenie, które będzie drogowskazem. W tej części zachęcisz czytelnika do działania. Możesz np. poprosić, żeby skontaktował się z Tobą, jeśli potrzebuje porady. Poczuje, że o niego dbasz i zacznie pozytywnie kojarzyć Twoją markę.

Przygotowując się do pisania, wypunktuj najważniejsze informacje, które chcesz zawrzeć w każdej części tekstu. Rozbudujesz je w kolejnych krokach.

 

3. Napisz tekst na brudno

 

Masz już konspekt? Teraz wypełnij go treścią. Nie przejmuj się błędami, stylistyką ani formatowaniem. Po prostu napisz wszystko, co chcesz przekazać czytelnikowi – fakty, przykłady i wskazówki. Tak, jakbyś opowiadał o temacie bliskiemu znajomemu.

 

4. Wciel się w rolę krytyka – przeczytaj i popraw swój tekst

 

Napisałeś pierwszą wersję tekstu na blog firmowy. Teraz przyjrzyj się jej krytycznym okiem. Czy któryś fragment nie brzmi monotonnie? Może tu i tam trzeba pozmieniać kilka słów? Jeśli nie wiesz, na co zwrócić uwagę, zacznij od tych działań:

 

  • jeśli widzisz bloki tekstu, podziel je na krótsze akapity,
  • skróć lub rozbij zdania wielokrotnie złożone, które źle się czyta,
  • sformatuj tekst – dodaj nagłówki, wyróżnienia i wypunktowania,
  • usuń zdania, które nie dotyczą tematu albo mówią o zjawiskach, które każdy już zna,
  • no i oczywiście popraw błędy.

 

Następnie zwróć uwagę na styl. Czy tekst czyta się gładko? A może po przebrnięciu przez pierwsze kilka akapitów już nie wiadomo, o czym była mowa?

Tam, gdzie to możliwe, zamień trudne słowa na prostsze. Usuń niepotrzebne rzeczowniki – zamiast „Mycie twarzy płynem micelarnym jest lepsze niż używanie mydła” lepiej napisać „Myj twarz płynem micelarnym, a nie mydłem”.

Aby mieć pewność, że Twój artykuł brzmi zrozumiale, zapytaj kogoś. Zanim opublikujesz tekst na blogu firmowym, daj go do przeczytania chociaż 1 osobie.

 

5. Dopieść artykuł, aby czytelnik odnalazł w nim siebie

 

Po tym, co zrobiłeś w poprzednim kroku, masz już niczego sobie artykuł. Teraz wystarczy go trochę urozmaicić. Zastanów się, czy Twój tekst angażuje czytelnika. Jeśli opisuje temat bezosobowo, zaraz się z tym rozprawisz.

W kilku miejscach zadaj pytanie (np. „Myślisz, że…?”) lub inaczej zwróć się do czytelnika (np. „Pamiętaj, że…”).

Jeśli chcesz, zrób jeszcze jedną rzecz, aby Twoje porady i ciekawostki trafiły do odbiorcy.

Opowiedz w tekście jakąś historyjkę. Jak przemówić do czytelniczki, która zmaga się z cerą naczynkową? Przedstaw jej 30-letnią Kasię, która zachowała piękny i równomierny koloryt skóry przez całą jesień i zimę. Udało jej się dzięki temu, że przestawiła się na łagodne peelingi i zmywała makijaż naturalnymi olejami.

Urozmaicenia stosuj z umiarem. Nie przytaczaj 3 różnych historii w krótkim artykule ani nie stawiaj pytania w każdym akapicie. Wystarczy kilka drobnych zabiegów, aby wygnać monotonię z tekstu.

 

Udało się? Załóż blog firmowy i ciesz się owocami

 

Teraz wiesz, jak pisać teksty na blog firmowy. Serwuj czytelnikowi informacje, których naprawdę potrzebuje. Twórz konspekty i dbaj o płynność czytania. Jakie efekty zobaczysz? Konsumenci zaufają Twojej marce. Będą częściej odwiedzać Twoją stronę, a sprzedaż produktów i usług poszybuje w górę. Do dzieła!

 

 Żaneta Kaczmarczyk

Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Świeża copywriterka o świeżym umyśle. Najchętniej piszę o zwierzętach, zdrowiu i kosmetykach. Tworzy teksty, w których jasno wytyczona ścieżka poprowadzi czytelnika prosto do celu.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.