Zbierasz informacje, wyszukujesz frazy kluczowe, siadasz, zaczynasz pisać i czujesz, że… coś jednak nie gra. Jak sobie z tym poradzić? Bądź jak architekt, który najpierw tworzy szkic, a potem przenosi to na konkretne linie, wylicza, proponuje odpowiednie materiały, dobiera kolory i elementy. Zaprojektuj tekst.
Projektowanie tekstów zacznij od nagłówka, który zwala z nóg
Tak jak niektórzy muszą z rana poczuć zapach kawy, żeby skierować myśli w kierunku pracy, tak też Twój czytelnik musi otworzyć szeroko oczy na widok pierwszych słów tekstu. Pierwsze spojrzenie to tylko moment, ale to właśnie on decyduje o tym, czy tekst dostanie szansę, czy nie.
Dobry nagłówek ma dwie kluczowe cechy:
- jest atrakcyjny
- zawiera informacje
Prawie każdy internauta czyta przynajmniej tych kilka wyróżnionych wyrazów. Podczas projektowania tekstów myśl jak copywriter i w głowie miej obraz czytelnika i dla niego stwórz nagłówek, który obieca mu korzyść.
O czym jeszcze warto pamiętać?
- Tytuł powinien być przyjazny zarówno dla czytelnika, jak i dla wyszukiwarek. SEO rządzi i bez tego nikt nie znajdzie Cię pośród ogromu treści publikowanych w Internecie.
- Korzyść w tytule jest gwarancją sukcesu. Bez niej odbiorca nie będzie sobie zawracał głowy czytaniem.
Stwórz lead, który zdziała cuda
Zaraz pod tytułem dopisujesz wciągający lead. Kilka linijek tekstu ma wzmóc zainteresowanie i być wstępem do dalszego artykułu. To moment, kiedy czytelnik zdecyduje, czy będzie chciał czytać dalej. Dobry lead wciąga, intryguje, budzi ciekawość. Jest tutaj sporo możliwości utrzymania uwagi odbiorcy. np.:
- przytaczasz wciągającą historię,
- opowiadasz anegdotę,
- cytujesz mądrą myśl znanej osobistości,
- szokujesz stwierdzeniem,
- przyznajesz się do czegoś,
- zapowiadasz, o czym będzie treść,
- dzielisz się wyszukaną nowinką.
Od Twojej kreatywności zależy, jak ułożyć te kilka zdań. Grunt, że osiągniesz efekt i czytelnik zostanie na stronie.
Jakie pułapki czekają na Ciebie przy projektowaniu tekstów?
- Jak coś obiecasz w tytule, to musisz się z tego wywiązać w treści. Czytelnik od razu się zorientuje, jeżeli zaczniesz „lać wodę”, a nie przechodzisz do konkretów.
- To kolejny kluczowy element Twojego tekstu. Jeżeli nie zainteresujesz czytelnika, koniec przedstawienia. Porzuci stronę i zajmie się czymś innym.
Projektowanie tekstów – buduj treść na akapitach i śródtytułach
Po nagłówku i leadzie przychodzi kolej na właściwą porcję treści. Nie wystarczy jednak napisać wszystko, co wiesz i tyle. W copywritingu potrzebny jest dobry plan i zachęta, by odbiorca kontynuował wspólną wędrówkę. Poprowadź go poprzez zagadnienia, o których piszesz. Niech jedno wynika logicznie i płynnie z drugiego, a wszystkie razem tworzą spójną całość.
Do wykorzystania jest kilka technik:
- odwrócona piramida, czyli hierarchia zagadnień od najbardziej przyciągającego po najmniej chwytliwe,
- wypunktowania, które porządkują zagadnienia,
- szczególny rodzaj listy: ying i yang – prezentuje problemy i możliwe ich rozwiązania,
- lego – omawiasz zagadnienie z różnych perspektyw, każda z nich jest osobną częścią, ale razem tworzą spójną całość.
Uporządkowanie myśli to jeden element projektowania tekstów. Drugi to graficzna prezentacja. Nawet tekst podlega prawom estetyki, dlatego podziel go na akapity i umieść śródtytuły.
Ogólnie przyjęta reguła mówi, że jedna myśl to jeden akapit. Projektuj tekst tak, by jeden akapit nie był dłuższy niż 4-6 linijek. Ma to znaczenie szczególnie przy czytaniu na urządzeniach mobilnych.
Pamiętaj też, że akapit ma swoją strukturę, tzn. na wstępie prezentuje główną myśl, a potem jest rozwinięcie i podsumowanie (chociaż bywają wyjątki od tej reguły).
Kilka akapitów składa się na fragment, któremu nadajesz śródtytuł. Jest on drogowskazem dla czytającego, dlatego ma odzwierciedlać dwie istotne cechy:
- przekazuje informacje,
- zawiera konkrety.
Akapity i śródtytuły stoją na straży czytelności i przejrzystości tekstu. Odbiorca patrzy na układ treści i widzi mapę myśli, którą chcesz przekazać.
Znajdź dobre zakończenie
Najlepiej, żeby łączyło się z tym, co napisałeś. Niby oczywiste, ale czyha tutaj kilka pułapek. O złym zakończeniu możemy mówić wtedy, gdy:
- autor tłumaczy się z napisania tekstu,
- tekst się urywa – w zasadzie brakuje zakończenia.
Aby na końcu nie popsuć dobrego wrażenia, na jakie pracowałeś przez cały tekst, skorzystaj z propozycji zakończeń, które najczęściej wykorzystują copywriterzy. Do wyboru są:
- podsumowanie napisanego artykułu,
- klamra spinająca początek z końcem,
- zaskakująca puenta,
- cytat, który zapada w pamięci czytelnika,
- anegdota lub historia,
- zachęta do działania.
Czytelnik po przeczytaniu tekstu ma mieć poczucie, że dobrze zainwestował swój czas. Dzięki temu będzie wdzięczny autorowi za wspólnie spędzone chwile, przekazane informacje lub rozrywkę, którą mu on dostarczył.
I jeszcze przeczytaj postscriptum
W Internecie jest mnóstwo artykułów na temat pisania tekstów. Eksperci dają rady, dzielą się trikami, piszą o tych najczęstszych, ale rzadko kto skupia się na solidnym projektowaniu tekstów. A bez podstaw nie zajdziesz daleko.
Przy pisaniu tego artykułu nie mogłam się oprzeć pokusie skorzystania z książki Sztuka projektowania tekstów. To prawdziwa skarbnica wiedzy na temat projektowania tekstów, poparta licznymi przykładami i ćwiczeniami. Ja przedstawiłam jedynie ułamek tego bogactwa. Zachęcam Cię do sięgnięcia po ten tytuł, a zobaczysz, że projektowanie tekstów to umiejętność, której i Ty możesz się nauczyć.
Absolwentka kursu Zostań copywriterem organizowanego przez pracownię copywriterską Tekstowni.pl, copywriterka, właścicielka marki Sauma. Uwalnia przedsiębiorców od nadmiaru obowiązków związanych z copywritingiem. Daje im czas, dzięki któremu rozwijają swoją markę i przekonują się, że copywriter jest filarem ich biznesu.
Komentarze