Tworzysz blog? A może masz sklep? Napisałeś e-booka? Czy może masz dopiero pomysł i nie wiesz, jak się zabrać do jego realizacji? Z pomocą przyjdzie Ci… no właśnie. Kogo wybrać? Z tego tekstu dowiesz się, w czym pomoże Ci copywriter, a w czym korektor i redaktor. I kogo wybrać.

 

Na początek kilka (banalnych) definicji

 

Copywriter tworzy treść. Jaką? Możesz mu zlecić napisanie artykułu, stworzenie podcastu, napisanie poradnika czy scenariusza webinaru. Do Twojego sklepu przygotuje landing page, tekst zapleczowy, opisy produktów i teksty sprzedażowe. Wszystkie będą poprawne pod względem stylistycznym, ortograficznym i, co istotne, merytorycznym. 

Redaktor pracuje nad tekstem i poprawia błędy, których nie wyłapał autor. Pilnuje, aby treść była spójna i logiczna. Co to oznacza? Jeśli na przykład w pierwszym akapicie zwróciłeś się do czytelnika per „ty”, a za parę stron per „pan”, redaktor to wyłapie i ujednolici. Oszlifuje też nieskładne zdania i niezręczne sformułowania. Sprawi, że tekst będzie się łatwo czytało. Co więcej, poprawi błędy stylistyczne i rzeczowe, wytropi rusycyzmy i zajmie się przecinkami i literówkami.

I jeszcze korektor. W dużych wydawnictwach bierze na warsztat tekst po redaktorze. Zadaniem korektora jest wyłapanie błędów, których ten ostatni nie zauważył. Jeśli jednak nie współpracujesz z wielkim domem wydawniczym, korektą i redakcją tekstu zajmie się zapewne ta sama osoba.

 

Masz już gotowy tekst

   

Wyobraź sobie, że napisałeś książkę i chcesz być pewny, że nie popełniłeś w tekście błędów. Jeśli zatrudnisz redaktora/korektora możesz spać spokojnie. Dostaniesz tekst z naniesionymi poprawkami do akceptacji.

Może się jednak zdarzyć, że na Twój oryginalny tekst redaktor naniesie tyle zmian, że będziesz musiał poprawiać niemal każde zdanie. Redakcja tekstu polega na tym, żeby był on bardziej „strawny” dla czytelnika. Jeśli stworzyłeś zbyt długie zdania, zbyt często używasz kolokwializmów lub po prostu się powtarzasz się, redaktor to wyłapie. I będzie skreślał. 

Pisanie może być żmudne i zajmuje niekiedy dużo czasu. Nie oszukujmy się też: nie wystarczy mieć czas i dobre chęci. Jak skończysz, może się okazać, że najwięcej poprawek dopiero przed tobą.  Może więc, zanim zasiądziesz do pisania, zastanów się…

 

Może potrzebujesz autora? 

   

Masz dużą wiedzę na jakiś temat i chciałbyś napisać poradnik? A może uważasz, że warto stworzyć kurs z twojej specjalizacji? Potrzebujesz rzeczowego artykułu na swoją stronę? Rozważ współpracę z copywriterem.

Przygotuj się, że będziesz musiał odpowiedzieć na szczegółowe pytania dotyczące treści. Dobry copywriter zada Ci je, żeby w tekście nie popełnić błędów merytorycznych. Jednocześnie tekst będzie doszlifowany pod względem stylistycznym, interpunkcyjnym i składniowym. Może się okazać, że wszystko pójdzie sprawnie i szybciej, niż gdybyś podjął się samodzielnego pisania. 

Z usług copywritera warto skorzystać, jeśli zależy Ci na rozkręceniu sklepu i podniesieniu sprzedaży. Opisy produktów i kategorii, zakładka O mnie, landing page, strona z ofertą — dobry fachowiec stworzy treść, która sprzedaje. Napisze on teksty na stronę sklepu, posługując się językiem korzyści, zainteresuje ofertą i namówi do zakupu.

Jeśli potrzebujesz wypozycjonować swoją stronę, czyli sprawić, żeby pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, wtedy również może pomóc wykwalifikowany copywriter. Znajdzie i rozmieści w tekście odpowiednie słowa kluczowe, wymyśli odpowiednie nagłówki, zadba o to, żeby tekst był wizualnie i merytorycznie na wysokim poziomie. 

 

A tak naprawdę po co Ci to?

   

Twój blog, e-book czy strona świadczą o tobie. Wszelkie literówki, błędy w tekście, powtórzenia, błędy rzeczowe bądź składni sprawią, że odbiorca porzuci czytanie.

Jeśli chcesz być postrzegany jako profesjonalista, musisz mieć profesjonalną treść. Jeśli sam ją stworzysz, zatrudnij korektora/redaktora, który udoskonali twój tekst. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach lub nie masz czasu — podejmij współpracę z wykwalifikowanym copywriterem. 

 

copywriter Katarzyna Lach-Urgacz

Katarzyna Lach-Urgacz

Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Potrafi o skomplikowanych sprawach pisać prostym językiem. I to nawet dwoma: polskim i angielskim. Do tego dwa razy sprawdzi informacje, zanim coś napisze. Znajomym uprzykrza życie, poprawiając ich ortografię.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.