Content marketing to pojęcie, które widzisz coraz częściej. Myślisz, żeby zastosować go także u siebie — przecież rozwijasz swój biznes w Internecie i słyszałeś, że u innych działa. Tylko czym właściwie jest ten content marketing?
Czym jest content marketing?
Prowadzisz blog, aktualizujesz treści na stronie internetowej firmy i każdego dnia publikujesz posty na fanpage’u swojej marki. Nagrywasz również Instastories, które lubisz urozmaicić grafiką z logo marki i jej kolorami.
Robisz to wszystko? To znaczy, że już robisz content marketing. Teraz rób go świadomie.
Content marketing to opowieść o Twojej marce wyrażająca się w tworzeniu treści, które:
- są wartościowe,
- odpowiadają na potrzeby Twoich klientów,
- realizują Twoje cele biznesowe.
Dziś w Google, na Facebooku czy Instagramie liczy się coraz bardziej wartość, jaką dajesz swoim odbiorcom. Gdy tylko ją dostrzegą, idą do Ciebie i zostają na dłużej. Czekają na więcej — więcej i więcej wartościowych treści. Gdy je dostają, zostawiają Ci informację zwrotną: komentarz, serduszko na Instagramie, like na Facebooku.
Im więcej reakcji pod danym wpisem, tym wyżej jesteś w wynikach wyszukiwania. A Twoi odbiorcy, którzy idą za Tobą, po drodze zmieniają się z obserwatorów w klientów.
Aby mogło tak się stać, musisz dobrze poznać swojego klienta i jego potrzeby. Szczególnie dziś, gdy tytuły na stronach internetowych krzyczą:
Twój tekst przeczyta niewielu, internauta poświęci na niego ok. 30 sekund.
To prawda, ale też nie. Wiele osób deklaruje, że jest w stanie poświęcić znacznie więcej czasu na przeglądanie ciekawego bloga, gdy treści będą dopasowane do ich potrzeb. Content odpowiadający na potrzeby to taka niewidzialna furtka do świata uwagi Twojego odbiorcy, o którą zabiega w każdej sekundzie duża liczba nadawców treści. Od Ciebie zależy, czy wygrasz i odbiorca otworzy właśnie drzwiczki do świata Twojej marki.
Strategia content marketingowa, czyli co?
Strategia content marketingowa to Twoja mapa działań. Łączy w sobie różne kanały i formaty treści, które udostępniasz — zarówno te darmowe, jak i płatne. Możemy porównać ją do machiny składającej się z wielu elementów. Dopiero przepracowanie każdego z nich pomoże Ci zaplanować, a później modyfikować i ulepszać działania.
To strategia, która stale się zmienia, bo zmienia się Twoje otoczenie, potrzeby i wreszcie Twój odbiorca.
Elementy strategii content marketingowej to:
- strategia komunikacji marki,
- persony,
- wyznaczone cele i analiza ich osiągnięcia,
- narzędzia content marketingowe,
- kalendarz wydawniczy,
- promocja i dystrybucja.
Jak widzisz, content marketing to nie jest tylko napisanie 10 postów na blogu, 15 wpisów na fanpage’u i puszczenie w świat 5 kafelków na Instagramie. To przemyślane i zaplanowane treści, które udostępniasz w różnych kanałach. Korzystanie z nich się opłaca, bo łącznie buduje Twój zasięg wśród społeczności i pozwala Ci dotrzeć do różnych zakamarków Internetu jednocześnie.
Do dyspozycji masz:
- stronę WWW,
- blog,
- publikację e-booków,
- platformy wideo (np. YouTube),
- social media z ich możliwością prowadzenia transmisji na żywo (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok i inne),
- webinary.
Część formatów powinieneś tworzyć bezpłatnie. Pomagaj, doradzaj, ale pokazuj odbiorcy treści, gdzie znajdzie pełną pomoc. A jest nią Twój płatny produkt czy usługa. Zaplanuj tę ścieżkę właśnie w swojej strategii treści.
Czy warto inwestować w content marketing?
Pewnie teraz zastanawiasz się, czy w Twoim przypadku gra w content marketing ma sens. Tak, ma sens. Poniżej znajdziesz kilka mocnych argumentów, które Cię — mam nadzieję — przekonają.
- Dzięki działaniom content marketingowym marka staje się rozpoznawalna, a klienci są coraz bardziej zaangażowani. Nie tylko czytają Twoje treści, ale też udostępniają je dalej. Tym samym Twój content dostaje drugie życie, a Ty cieszysz się większą społecznością.
- Content marketing jest tańszy od tradycyjnych reklam, a efekty, które przynosi, są często lepiej widoczne niż tradycyjna odmiana marketingu. Dodatkowo dużo łatwiej wprowadzisz go u siebie.
- Daje ci wiele opcji. Docierasz poprzez publikację treści w różnych kanałach do szerszej grupy odbiorców. Twój jeden klient spędza więcej czasu na Facebooku, inny na Instagramie. Twoja obecność w tych dwóch kanałach zwiększa szansę na dotarcie do obu tych osób.
- Budujesz relacje. To od nich dzisiaj zaczyna się sprzedaż. Twój odbiorca poznaje Cię poprzez treści. Utwierdzasz go w przekonaniu, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Regularne dostarczanie wartościowych treści pomaga Ci utrzymać tę pozycję, a między słowami dajesz znać o swojej ofercie.
- Budujesz zaufanie, które staje się nicią łączącą Ciebie i Twoich klientów. Udostępniasz darmowe treści, a te pomagają rozwiązać ich problemy.
- Treści publikowane na stronie internetowej obniżają koszty obsługi klienta — więcej treści umieścisz na stronie WWW, tym większa szansa, że klient znajdzie w nich odpowiedź na pytanie, które normalnie zadałby Ci telefonicznie, mailowo lub na Messengerze.
- Marka dostaje ludzką twarz i mówi prawdziwym głosem. Za każdym słowem udostępnianym w internecie stoisz Ty, szef swojej firmy. Twoja marka mówi właśnie Twoim głosem, który dzięki content marketingowi zaczyna być szerzej słyszalny w internetowym świecie.
Już wiesz czym jest content marketing, i wiesz, że warto w niego inwestować. Teraz stwórz swoją strategię działań, zacznij świadomie pracować nad wartościowymi treściami i… bądź cierpliwy. Content marketing jest on inwestycją długoterminową i często potrzeba czasu na zbudowanie społeczności i szerzenie swoich treści. Jednak daje wiele w zamian, a zwrot z niego jest znacznie większy niż w przypadku tradycyjnego marketingu.

Absolwentka kursu Zostań copywriterem organizowanego przez pracownię copywriterską Tekstowni.pl, założycielka marki Worqassist. Kreatywna wirtualna asystentka, która pomaga małym biznesom tworzyć duże treści. Działa głównie w obszarze social mediów i jest zakochana po uszy w content marketingu.
Komentarze