„Copywriter cennik” czy „copywriter cena” to popularne frazy wpisywane w wyszukiwarkę. Nic dziwnego. Coraz więcej przedsiębiorców jest świadomych tego, że content marketing naprawdę przyciąga klientów. Ceny za copywriting potrafią jednak zadziwić. W jednym cenniku kilkadziesiąt złotych za tekst, w drugim… tylko kilkanaście. Więc w końcu ile kosztuje copywriting? Ile powinien kosztować, żeby zadziałał na klienta? Zobacz sam.

 

Copywriting — cena za 1000 znaków czy za całość?

 

Poproszę kilo tekstu. No nieee. Tu przelicznik jest inny. Stawka copywritera liczona jest najczęściej za 1000 zzs (znaków ze spacjami). To około 1/3 strony A4.

Nie można jednak mierzyć wszystkich tekstów jedną miarą. Niektóre treści są wyceniane za cały projekt, np. teksty na stronę WWW czy na landing page.

To dlatego, że teksty są różnorodne. Pomyśl, ile kosztowałby jednozdaniowy slogan reklamowy przy stawce 30 zł/ 1000 zzs? Około 2 złote. A jaką moc potrafi mieć dobre hasło reklamowe? Jeśli kojarzysz hasła „No to Frugo” albo „Chce się Ż”, to znasz już odpowiedź.

 

Cena copywritingu – wycena indywidualna?

 

Copywriterzy wpisują swoje stawki do cennika drżącą ręką. Najczęściej są to i tak widełki cenowe. Wielu w ogóle nie podaje cen „z góry”, tylko wycenia zlecenie indywidualnie po poznaniu potrzeb klienta. Po co te tajemnice?

Nie chodzi o to, by Cię zniechęcić. Raczej o to, by podać Ci realną cenę dopasowaną do wymagań Twojego tekstu. A do tego trzeba najpierw poznać odpowiedzi na sporo pytań. 

 

Cennik copywritera – czy warto oszczędzać na copywritingu?

 

Ile kosztuje tekst copywritera i czemu tak drogo?

Wyobraź sobie, że szukasz kierownika działu sprzedaży do swojej firmy. Zgłasza się sporo kandydatów. Czy zatrudnisz kogoś tylko dlatego, że zażyczył sobie najniższą stawkę ze wszystkich? No nie. Co więcej, będziesz podejrzliwy. Skąd taka stawka? Może z braku umiejętności i doświadczenia? A przecież bez doświadczenia nie będzie wysokiej sprzedaży. 

Copywriter jest właśnie takim kierownikiem działu sprzedaży, a jego teksty to pracownicy. To on kieruje treściami, by działały na klienta. Dobre treści pracują dla Twojej firmy dzień i noc. W weekendy i święta. Płacisz raz, a tekst zarabia przez wiele miesięcy. Pomyśl o tym, gdy zobaczysz ofertę „copywritera” za kilka złotych. 

 

To ile kosztuje copywriting?

 

Pewnie chcesz w końcu dowiedzieć się, jakie są ceny copywritera? Dlatego ustaliłam orientacyjne stawki za kilka głównych kategorii tekstów. Porównałam cenniki 10 wybranych profesjonalnych copywriterów.

Spójrz:

  • Ile kosztuje artykuł na bloga? Od 20 zł do 80 zł/1000 zzs. 

Najtańsze wpisy blogowe to te niewymagające researchu np. o tematyce lifestyle’owej. Później są teksty marketingowe. Najdroższe są artykuły specjalistyczne z wnikliwym researchem. 

  • Ile kosztuje opis produktu?  Od 20 zł/1000 zzs. 
  • Ile kosztuje tekst na stronę internetową?  Od 700 zł za całą stronę lub od 80 zł za zakładkę.
  • Ile kosztuje slogan / hasło reklamowe?  Od 350 zł za hasło.
  • Ile kosztuje tekst na landing page?  Od 450 zł za całość.

Jak widzisz, są to z reguły stawki „od” i bez górnej granicy. Dlaczego? Patrz punkt kolejny.

 

Cennik copywritera – od czego zależy cena tekstu copywritera?

 

Zobacz, co wpływa na cenę tekstu:

 

  • Rodzaj tekstu i efekt działania 

Teksty mają różne cele. Mogą informować, sprzedawać, zachęcać do konkretnego działania. Mają też różną konstrukcję. Każdy tekst wymaga innego poziomu wiedzy i kreatywności, mniejszego lub większego doświadczenia i zaangażowania czasowego.  

Na przykład tekst sprzedażowy. Jakie ma zadanie? Oczywiście sprzedać. Ale nie nachalnie. Powinien zainteresować klienta i wyzwolić w nim potrzebę. Sprytnie podać mu rozwiązanie w postaci produktu czy usługi. Przedstawić wizję życia, gdy potrzeba zostanie spełniona. I w końcu musi wezwać do zakupu.

Dobrego tekstu sprzedażowego nie konstruuje się ot tak, z marszu. Nie można wymagać tu stawki i rozliczenia jak np. za tekst na bloga. Napisanie tekstu sprzedażowego poprzedza dokładne zbadanie terenu, czyli firmy, produktu, grupy docelowej i konkurencji. To kosztuje ogrom czasu. Jednak bez tego treść po prostu nie zadziała. 

 

  • Stopień trudności tekstu

Im tekst trudniejszy, tym droższy. Wiadomo. Tekst o życiu, do poczytania przy porannej kawie nie będzie kosztował tyle samo, co artykuł o nawożeniu roślin roztworem saletrzano-mocznikowym. Chyba sam rozumiesz dlaczego.

 

  • Umiejętności i doświadczenie copywritera

Nie złożysz samochodu, jeśli nie znasz jego budowy, nawet mając wszystkie części. A jeśli już coś sklecisz, to daleko nie zajedziesz. A już na pewno nie prześcigniesz konkurencji. Ważne są umiejętności i doświadczenie mechanika. A im większe doświadczenie, tym wyższa stawka. Także u copwritera.

Copywriter także musi mieć warsztat. I to nie taki, w którym tylko hula wiatr, ale wypełniony profesjonalnymi narzędziami. A wyposażenie warsztatu wymaga pieniędzy, czasu i poświęcenia, które także składają się na stawkę copywritera. 

 

Cennik copywritera – prawdziwa cena za copywriting

 

A teraz trochę o tej prawdziwej, czasem ciemnej stronie copywritingu. Ile kosztuje copywriting tak naprawdę? 

Trafnie ujął to David Ogilvy, słynny copywriter i „ojciec reklamy”:

 

Copywriter żyje w ciągłym strachu. Czy wpadnie na ten świetny pomysł do wtorku rano? Czy klient ten pomysł kupi? Czy dobrze wypadnie na testach? Czy sprzeda produkt? Mnie samemu nie zdarzyło się usiąść do pisania bez strachu, że tym razem się nie uda.

 

Jaki copywriter potrafi wejść w skórę klienta i zrozumieć jego odczucia, potrzeby i niepewność? Wrażliwy i empatyczny. 

Takie osobowości są miotane obawami (przeważnie nieuzasadnionymi) niczym chorągiewka przed zbliżającą się burzą. Tematy tekstów wgryzają się im w umysł jak korniki w drzewo. Zadręczają copywritera nawet wtedy, gdy robi sobie przerwę od pisania. Podczas obiadu myśli o funkcjach glebogryzarki, a pod prysznicem o programach do księgowości online.

To jest prawdziwa cena za copywriting

***

Mam nadzieję, że pomogłam Ci zrozumieć tajemnicę zaskakujących cen copywriterów. Oceń swój tekst i korzyści, jakie Ci on przyniesie. Sprawdź, czy wystarczy Ci fiat, czy potrzebujesz ferrari. A potem udaj się do odpowiedniej fabryki.  

 

Malwina Miszewska

Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Copywriterka, która ma misję specjalną: pokonać słabe teksty i puste frazesy, które panoszą się w Internecie. Jej bronią są klawiatura i kreatywność. Wszystko w tajnej służbie Klienta i Jej Królewskiej Mości Wyszukiwarki.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.