Niech zgadnę. Gdy wybierasz się w podróż do egzotycznego kraju, wertujesz słowniczek z podstawowymi pojęciami w danym języku, aby nawiązać nić porozumienia z tubylcami. Budując dom, sprawdzasz, co znaczy dylatacja, jętka czy rekuperacja, bo chcesz dobrze zrozumieć kierownika budowy. A co, gdy potrzebujesz skorzystać z usług copywritera? Poznaj kilka branżowych słów i spraw, aby komunikacja między Wami przebiegła pomyślnie. 

 

Na początek pozwól, że opowiem Ci pewną historię. 

Kilka lat temu, sama byłam początkującym przedsiębiorcą. Aby wypromować swój biznes, zleciłam założenie strony internetowej. Pozostało tylko wypełnić wszystkie zakładki treścią. 

Na spotkanie z osobą, która miała napisać dla mnie teksty, poszłam z marszu. Spodziewałam się pytań o moje produkty, a o nich przecież wiem wszystko. Opowiem copywriterowi, czym się zajmuję, a on to ładnie opisze i gotowe.

Też myślisz, że tak to wygląda?

 

Zaczęliśmy rozmowę i wtedy usłyszałam coś w tym stylu:

 

„Potrzebuje Pani tekstów napisanych pod SEO, aby strona dobrze się pozycjonowała… Najpierw dobierzemy słowa kluczowe i określimy personę… Wszystko napiszę językiem korzyści… Po spotkaniu wyślę Pani krótki brief do wypełnienia”.

 

Zaraz, zaraz, ale co? Musiałam robić dobrą minę do złej gry, bo wstyd mi było pokazać, że nie wiem, o co chodzi. 

 

Jeśli też jesteś początkującym przedsiębiorcą, nie popełniaj mojego błędu. Zobacz, jakimi słowami branżowymi może zaskoczyć Cię copywriter, i poznaj ich znaczenie, aby podczas rozmowy czuć się pewnie i profesjonalnie.

 

Zacznijmy zatem od początku.

 

SEO, czyli kto pierwszy, ten… ma więcej klientów

 

SEO (z ang. search engine optimization) oznacza takie zaprojektowanie strony internetowej, aby algorytmy Google uznały ją za wartościową i zgodną z wytycznymi. Jeśli to zrobią, witryna automatycznie wskoczy na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a wtedy szanse na nowych klientów urosną jak trawa na wiosnę.

Na SEO składa się wiele działań o różnym charakterze: optymalizacja kodu strony, dobór odpowiednich grafik oraz, a może przede wszystkim, dobrej jakości treści.

A te muszą być:

  • unikalne – w żadnym wypadku nie kopiowane od konkurencji,
  • wartościowe – dające konkretną wiedzę na dany temat,
  • odpowiednio skonstruowane – aby spełniały wymagania algorytmów i łatwo się czytały.

 

Dobry copywriter będzie wiedział, jak je napisać, aby były przyjazne i dla ludzi, i dla robotów.

 

Słowa kluczowe, które wabią

 

Wybierasz się na wesele kolegi z pracy i potrzebujesz nowych butów. Co robisz? Odpalasz Google i wpisujesz w okienku frazę buty męskie”. Świetnie! Właśnie użyłeś słowa kluczowego. Możesz też doprecyzować swoje poszukiwania: „eleganckie buty męskie”, „eleganckie buty męskie na wesele”, a nawet „eleganckie buty męskie na wesele Kraków”. 

Tak samo robią klienci, którzy szukają produktów czy usług z Twojej branży. W tym czasie algorytmy wyszukiwarki podsuwają im pod nos konkretne strony, jeśli uznają, że szukający znajdą na nich dokładnie to, czego potrzebują. Dlatego odpowiedni dobór słów kluczowych jest po prostu… kluczowy.

Słowa kluczowe możesz ustalić sam albo z copywriterem. Pomocne są pewne narzędzia (np. Ubersuggerst albo Answer The Public), sugerujące jakich fraz używają internauci, gdy szukają danej rzeczy.

Copywriter zaprojektuje treści w taki sposób, aby słowa kluczowe znajdowały się w odpowiednich miejscach tekstu. Dzięki temu przekona algorytmy Google, aby Twoją stronę wyświetliły jak najwyżej w rankingu.

 

Persona – Twój idealny klient

 

Zbiorem osób, do których kierujesz swoją ofertę, jest Twoja grupa docelowa. Możesz jednak pójść o krok dalej i wyłonić z niej jedną fikcyjną postać, która będzie idealnym przedstawicielem tej grupy. To właśnie jest persona.

Tworząc obraz takiej osoby, nadaj jej imię i nazwisko, a nawet dopasuj zdjęcie. Wyobraź sobie, kim jest, czym się zajmuje i jak wygląda jej dzień. Zastanów się, o czym marzy, do czego dąży i jakie ma problemy.

Im więcej szczegółów określisz, tym łatwiej będzie Ci dopasować do niej odpowiednią komunikację. Oraz – co najważniejsze – uświadomić sobie, w jaki sposób Twój produkt czy usługa może zaspokoić jej potrzebę. 

Tak skonstruowana charakterystyka Twojego idealnego odbiorcy pomoże copywriterowi stworzyć treści, które trafią w potrzeby całej grupy docelowej. 

 

Język korzyści, który sprzedaje marzenia

 

Możesz godzinami wychwalać zalety Twoich produktów czy usług, ale czy to przekona klienta do skorzystania z oferty? Niekoniecznie. Bo dla niego liczy się tylko jedno: „Co ja z tego będę miał?” 

I tutaj z pomocą przychodzi język korzyści, czyli taki styl komunikacji, który skupia się na odbiorcy i jego potrzebach. Opowiada mu, jak zmieni się jego życie po skorzystaniu z oferty.

W języku korzyści nie reklamuje się kosmetyków, ale piękny wygląd, podziw znajomych i pewność siebie. Nie sprzedaje się kursu online, lecz rozwój osobisty, szansę na lepszą pracę i nadzieję na wyższe zarobki. Nie proponuje się diety, ale zdrowy styl życia, smukłą sylwetkę i świetne samopoczucie.

Pisząc tekst językiem korzyści, copywriter będzie działał na emocje, bo one najbardziej działają na wyobraźnię odbiorcy i skłaniają do zakupu. Zalety Twoich produktów czy usług przełoży na wizję lepszej przyszłości klienta i przekona go, że jego życie stanie się bardziej atrakcyjne, jeśli skorzysta z oferty.

 

Brief, czyli copywriter dopytuje

 

Wszystkie ustalenia, które dotyczą danego zlecenia, warto spisać i do tego celu służy brief. 

Jest to nic innego jak lista pytań do przedsiębiorcy. Dokument ten jest drogowskazem, dzięki któremu copywriter dostanie mocne podstawy do pracy nad tekstem i napisze skuteczne treści, które trafią w samo sedno.

 

O co może pytać copywriter? Oto kilka przykładów:

  • Co wyróżnia Twoją markę na rynku?
  • Jakie są Twoje wartości?
  • Kto stanowi dla Ciebie inspirację, a od kogo chcesz się odróżnić?

 

Opłaca się poświęcić swój czas i przyłożyć się do odpowiedzi, bo dobrze przygotowany brief pomaga uniknąć nieporozumień i eliminuje liczbę późniejszych poprawek. Oszczędzasz więc czas, pieniądze i nerwy.

Jest jeszcze jedna zaleta briefu: odpowiedzi na pytania pozwolą Ci zebrać myśli i spojrzeć na swój biznes z nieco innej perspektywy. A wtedy być może uświadomisz sobie rzeczy, które wcześniej nie przyszłyby Ci do głowy, lub wpadniesz na nowe pomysły. 

 

To dopiero początek!

 

Znasz już podstawowe zwroty ze słowniczka copywritera, wiesz, co one oznaczają i jakie niosą ze sobą korzyści dla Twojego biznesu. Teraz śmiało możesz umówić się na spotkanie bez ryzyka, że będziesz siedzieć na nim jak na tureckim kazaniu. Powodzenia!

 

PS A jeśli chodzi o tamtą rozmowę to… ruszyła lawinę, która sprawiła, że dziś sama jestem copywriterem i piszę teksty dla przedsiębiorców. Ale nadal pamiętam, jak to jest być po tamtej stronie biznesu.

 

 

Karolina Giża

Copywriterka, absolwentka kursu Zostań copywriterem. Z wykształcenia architekt, który zamiast planować budynki, woli projektować treści. Dawniej miłośniczka pisania listów na własnoręcznie robionej papeterii, dzisiaj znalazła tą zapomnianą sztukę w stylu konwersacyjnym, jakim często posługuje się copywriting. Estetka, kochająca prostotę (również w pisaniu o trudnych rzeczach). Kreatywna dusza, wrażliwa empatka, analityczny umysł. Prywatnie mama dwóch energicznych chłopców i żona ogrodnika.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.