Jak zapewne wiesz, Twój potencjalny klient, wchodząc na Twoją stronę, z pewnością odwiedzi zakładkę „O firmie”. Jeśli wykorzystasz storytelling w opisie firmy, czyli opowiesz historię, wzrośnie szansa na to, że Twoja firma zachwyci odwiedzających, a to z kolei spowoduje, że zostaną Twoimi klientami. Byłoby wspaniale, prawda?
Czym właściwie jest storytelling?
To nic innego jak opowiadanie historii. Już od najmłodszych lat otaczają nas opowieści. Jako dzieci poznawaliśmy przecież magiczny świat bajek.
Jak skonstruować wciągającą historię? Posłuchaj, co mówi Joanna Wrycza-Bekier w swojej książce Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy:
Każda historia składa się z co najmniej trzech części: początku, środka oraz końca. Najpierw poznajesz bohatera i jego aktualną sytuację. Następnie pojawia się komplikacja, a nasz bohater walczy z przeciwnościami losu. Zakończenie natomiast to nic innego jak rozwiązanie trudnej sytuacji. Jak to w bajkach – „i żyli długo i szczęśliwie”.
Jak to wykorzystać w opis firmy?
Zacznij od przemyślenia kilku spraw
Zanim zaczniesz pisać i wykorzystywać storytelling w opisie firmy, przemyśl kilka kwestii. Po pierwsze, jak już wspomniałam, każda historia ma swojego bohatera. Zarówno tekst sprzedażowy, jak i tekst na stronę „O firmie” piszesz nie dla siebie, ale dla klienta. To Twój klient jest głównym bohaterem tego tekstu, a nie Twoja firma. Wiem, że stwierdzenie takie może się wydawać dziwne, ale jeśli je zrozumiesz, łatwiej Ci będzie zaprojektować prezentację firmy.
Po drugie, zastanów się, jaki efekt pragniesz osiągnąć. A dokładniej: co osoba odwiedzająca Twoją stronę powinna uczynić w kolejnym kroku. Czy skontaktować się z firmą? Zrobić zakupy?
Po trzecie, trudno nie zgodzić się z Michałem Szafrańskim, który twierdzi, że zaufanie jest walutą przyszłości. Najważniejszym celem strony „O firmie” jest budowanie zaufania. Tylko klient, który ufa firmie, przyjdzie na zakupy.
Jakich błędów unikać?
Skoro podstrona „O firmie / O nas” jest taka ważna, to dlaczego w sieci znajdziesz mnóstwo stron, które przedstawiają firmę przez pryzmat „ja”, pomijając w ogóle osobę klienta? No cóż, chyba jednak najłatwiej jest pisać o sobie.
Artur Jabłoński w artykule Jak napisać tekst o firmie? Uniknij tych błędów a będzie świetny! zwraca uwagę na 3 najczęściej popełniane błędy przy pisaniu takiego tekstu, a mianowicie:
- brak skupienia na odbiorcy,
- brak konkretów
- problemy ze stylem.
Jak im zaradzić?
Przede wszystkim przez cały czas pamiętaj o swoim odbiorcy. Wyobraź sobie, jaki jest Twój wymarzony klient, który pędzi do Ciebie albo na zakupy, albo po to, by skorzystać z Twoich usług. Pisz do niego prostym językiem, naszpikowanym konkretnymi informacjami. Miej przed oczami pytanie, co możesz zaoferować klientowi, a wręcz co mu obiecujesz, przedstawiając swoją firmę. Wiem, że nie jest to proste, ale skoro zakładka „O firmie” jest najczęściej odwiedzaną podstroną, to jednak warto się postarać.
Spora część stron o firmie to głównie opis. Pójdź o krok dalej i wezwij odbiorców do podjęcia działania, na którym Ci zależy. Czy chcesz, żeby zapisali się do newslettera? Skontaktowali się z Twoją firmą? To po prostu im to powiedz, a przekonasz się, że odbiorcy w końcu zaczną robić to, o co ich prosisz.
Storytelling w opisie firmy – krok po kroku
Skoro już wiesz, kto jest głównym bohaterem tekstu o firmie oraz jakich błędów lepiej unikać, przejdźmy już do projektowania samego tekstu.
Na początku na pewno dobrze jest się przedstawić. W kilku prostych zdaniach przedstaw swoją firmę. W jakiej branży działasz? Kim jesteś i w czym pomagasz?
Dalej: opowiedz swoją historię. Co Cię do skłoniło do założenia firmy? Może wiąże się z tym jakaś ciekawa anegdota? Jeśli tak, to świetnie, przedstaw ją w opisie firmy.
Następnie powiedz klientowi, co jest Twoją misją, czyli po co w ogóle prowadzisz firmę. Co chcesz dać odbiorcom? Bez względu na to, czy sprzedajesz produkty fizyczne, elektroniczne, czy też usługi, pokaż ludziom, jakie potrzeby zaspokajasz. Opowiedz historię klienta, któremu pomogłeś.
A może pracujesz w zespole? A zatem przedstaw swoich pracowników. Jeśli np. zajmujesz się drukowaniem kalendarzy, nie pisz, że „zespół profesjonalnych grafików drukuje kalendarz na najwyżej jakości papierze”. Lepiej opowiedz o tym, jak Twoi — graficy Kasia i Tomek — przygotowują wymarzony kalendarze dla Twoich klientów.
Kilka słów na zakończenie
Już wiesz, jak wkomponować storytelling w opis firmy. Konstruując taki tekst, pamiętaj:
- odbiorca jest bohaterem tekstu o Twojej firmie;
- pisz prostym językiem, tak jakbyś prowadził rozmowę;
- przedstaw ludzi, z którymi pracujesz takimi, jacy są, gdyż autentyczność przyciąga.
Jestem przekonana, że trzymając się tych zasad, stworzysz stronę, która sprawi, że odbiorcy będą pragnąć więcej i więcej. Zaczną obserwować Twoje poczynania, a może nawet zostaną Twoimi klientami.
Absolwentka kursu Zostań copywriterem. Copywriterka, pasjonatka książek i podróży. Prowadzi blog joannakidawa.pl
Komentarze