Zapewne znasz markę Michelin i związany z nią przewodnik Michelin Guide, w którym polecane są najlepsze restauracje. A czy wiesz, że jest to jeden z pierwszych przejawów marketingu treści? Jeżeli jesteś ciekawy, jak tworzyć teksty, które pomogą Ci zbudować silną i rozpoznawalną markę, zapraszam do lektury. 

 

Content marketing – sposób na silną markę

   

Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej.

Te słowa Johna Stuarta pokazują, jak ważna jest silna marka – taka, która istnieje w świadomości klientów i wyróżnia się na tle innych.

Budowanie marki, tzw. branding, to proces, który wymaga czasu i odpowiednio przemyślanej strategii, w której dużą rolę odgrywa content marketing, w którym głównym narzędziem pomagającym przyciągnąć odbiorów i budować zaufanie są tu treści.

Jakie treści publikować, aby zbudować silną i rozpoznawalną markę? 

Możliwości jest wiele. Możesz prowadzić blog, wysyłać cykliczny newsletter, publikować e-booki, nagrywać podcasty czy udostępniać video. Ważne, byś miał przemyślaną strategię i w swoich publikacjach skupiał się na odbiorcy. 

 

Budowanie marki dzięki dobrym treściom – od czego zacząć?

 

Jeżeli chcesz stworzyć rozpoznawalną markę, zacznij od poznania Twoich potencjalnych klientów. Bez tego byłbyś jak ktoś, kto bierze się za szycie sukienki, nie znając wymiarów osoby, która będzie ją nosić. 

Aby trafić z treściami w gusta i potrzeby swojej grupy docelowej, stwórz personę, czyli avatar reprezentujący Twoją grupę docelową. W opracowaniu profilu takiej wymyślonej osoby pomocne mogą okazać się następujące pytania:

  • Gdzie mieszka ta osoba?
  • W jakim środowisku się obraca?
  • Czym się interesuje?
  • W jakim jest wieku? 
  • Jakie ma problemy? Z czym zmaga się na co dzień?
  • Jakie są jej największe obawy?
  • Czego najbardziej potrzebuje i jakie są jej oczekiwania?

 

Dzięki określeniu grupy docelowej i stworzeniu persony łatwiej Ci będzie tworzyć teksty, które odpowiadają na konkretne pytania i pomagają rozwiązywać problemy, jakie mają osoby mogące zainteresować się Twoją marką.

 

Przyciągnij uwagę chwytliwym nagłówkiem

   

Kiedy już wiesz, kto jest Twoim odbiorcą i przygotowałeś tekst, który mógłby tego odbiorcę zainteresować, zadbaj o to, żeby przyciągnąć jego uwagę. Pomoże Ci w tym dobry nagłówek. Może on mieć charakter informacyjny, czyli krótko i zwięźle przestawiać zagadnienie, które zostanie omówione w tekście. Może również zawierać w sobie obietnicę korzyści wynikającą z przeczytania artykułu. 

Jeżeli masz problem z konstruowaniem nagłówków, zachęcam Cię do skorzystania ze sprawdzonych formuł copywriterskich. Możesz np. formułować:

    • Wyliczanki – np. 5 rzeczy, które musisz zabrać ze sobą na wycieczkę w góry
    • Ostrzeżenia – np. Najczęstsze błędy w pielęgnacji włosów! Jak ich uniknąć?
  • Autorytet – np. Lekcje na temat biznesu od Steva Jobsa
  • Pytania – np. Chcesz wiedzieć jak schudnąć 10 kilogramów w dwa miesiące i nie przytyć?
  • Historie – np. Kiedy znów będę inwestować nie popełnię tego błędu
  • Słowa wytrychy – łatwy, szybki, darmowy, skuteczny – np. Jak szybko i skutecznie pozbyć się łupieżu? 
  • Rady – np. Jak długie posty w krótkim czasie
  • Sekret, tajemnica – Sekret urody Koreanek

 

Spraw, żeby czytelnik się nie zmęczył

   

Pamiętaj, że w obecnych czasach coraz częściej skanujemy teksty przed przeczytaniem go w całości. Dlatego: 

  • Umieszczaj wszystkie najważniejsze wiadomości na początku akapitu. Wówczas masz większą szansę, że Twój czytelnik zapozna się z tymi informacjami, na których najbardziej Ci zależy. 
  • Buduj akapity o długości 4-6 linijek – tekst będzie dzięki temu bardziej przejrzysty. 
  • Używaj krótkich zdań  (do 20 wyrazów), a nawet krótkich słów (lepiej brzmi bardziej atrakcyjny niż atrakcyjniejszy). 

 

Pisz tak, żeby się chciało czytać

   

Wygląd tekstu to jedno, a przyjemność z lektury – drugie. Aby czytelnik czytał z przyjemnością:

 

  • Unikaj strony biernej, bo przez nią tekst traci na dynamiczności. Używaj strony czynnej, a podkreślisz w ten sposób wykonawcę danej czynności. Np.

Strona bierna:

Płytki w Twojej łazience zostaną położone przez specjalistów.

Strona czynna

Specjaliści położoną płytki w Twojej łazience równo i starannie. Dzięki nigdy nie zaczepisz stopą o wystający kawałek płytki. 

 

  • Pisz prosto i rozmawiaj z czytelnikiem

Staraj się zaangażować czytelnika poprzez zwroty osobowe odnoszące się bezpośrednio do niego: czasowniki w 2 os. lp., pytania, wezwania do działania.

 

  •  Działaj na wyobraźnię

Poruszaj zmysły oraz wyobraźnię odbiorców dzięki takim sformułowaniom jak: „Wyobraź sobie”, „A gdyby tak”. Spraw, żeby klient choć przez chwilę poczuł się, jakby już skorzystał z Twojej oferty. Gdy w ten sposób przedstawisz korzyści wynikające z używania Twojego produktu lub usługi, będą miały one inną siłę oddziaływania na odbiorcę. 

 

Bądź spójny i autentyczny

   

Dobre treści to również takie, dzięki którym budujesz zaufanie swoich odbiorców. Aby tego zaufania nie zawieść, zawsze dbaj o poprawność merytoryczną i jasność wypowiedzi. Sprawdzaj informacje, które podajesz w swoich publikacjach, oraz powołuj się na autorytety, które mają znaczenie dla Twojej grupy odbiorców. 

Dbaj o to, aby Twoje treści były ze sobą spójne. To ważne, ponieważ marka powinna kojarzyć się z jasno określonymi wartościami. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy zabierasz głos w dyskusji związanej z aktualnymi wydarzeniami o charakterze społecznym. Nikt nie lubi czytać treści, które nie są spójne z wcześniejszym przekazem danej marki.

 

Nie zapominaj o dystrybucji treści

   

Pamiętaj, że content, który publikujesz, jest bardzo ważny, ale to właśnie dystrybucja treści przyczyni się do sukcesu Twojej marki. Warto zadać sobie pytanie, gdzie są Twoim odbiorcy, z jakiego medium najczęściej korzystają i właśnie tam udostępnić artykuł. 

Jeżeli chcesz skupić się na udostępnianiu artykułów głównie na swoim blogu, umieszczaj w nich linki wewnętrzne. Czytelnik będzie wiedział, gdzie znaleźć więcej informacji na interesujący go temat, dłużej zostanie na stronie, a Ty dzięki temu zyskasz lepszą pozycję w wyszukiwarce.

Ciekawym sposobem jest również zaproszenie do tworzenia treści drugiego eksperta. Tzw. ego bait może przybrać np. formę wywiadu z ekspertem z danej branży lub artykułu przygotowanego przez specjalistów z danej dziedziny. Dzięki temu dany, a grupa jego odbiorców znacznie się powiększy. 

W jednym i w drugim przypadku artykuł dotrze zarówno do Twojej społeczności, jak i do społeczności współautora tekstu lub gościa wywiadu. Zwiększy się tym samym zasięg odbiorców Twoich treści. 

Dobrym sposobem na przyciągnięcie nowych osób może być również wspominanie innych osób lub marek w swoich artykułach. Dzięki temu pokażesz, że Twój przekaz jest bardziej obiektywny. Jeżeli dodatkowo poinformujesz o swojej publikacji inną osobę lub przedstawicieli danej marki, zyskasz szansę na obecność w jej mediach społecznościowych i na jej blogu. 

 

Wielokrotnie wykorzystuj swoje treści

 

Słyszałeś o recyklingu treści? Polega na tym, aby tę samą treść przedstawiać w różny sposób, używając innych formatów do publikowania treści. Na przykład:

  • Napisz artykuł i opublikuj go na blogu, a następnie nagraj materiał video, który będzie streszczeniem tego, co zawarłeś w swoim artykule. 
  • Wybierz artykuł już opublikowany na swoim blogu, na podstawie którego stworzysz post na Facebooku. Na podstawie tej samej treści możesz również zaprojektować infografikę, którą udostępnisz na LinkedIn. 
  • Jeśli nagrywasz podcasty, możesz stworzyć transkrypcję lub podsumowanie nagrania audio, które udostępnisz na swojej stronie WWW. 

 

W recyklingu treści chodzi o to, aby umiejętnie wykorzystywać te same informacje i udostępniać je ponownie wtedy, gdy nasi odbiorcy tego potrzebują. Ważne jest jednak to, aby Twoja treść była dopasowana do specyfiki każdego z social mediów. 

Każde z mediów społecznościowych, z uwagi na swoją specyfikę, ma inną grupę odbiorców. Inaczej wyglądają posty merytoryczne na Instagramie, a inaczej na Facebooku. Dlatego język wypowiedzi oraz styl staraj się zawsze modyfikować tak, aby pasował  do adresatów wypowiedzi. 

 

Budowanie silnej marki to proces. Jeśli jednak publikowana przez Ciebie treść będzie przemyślana, zyskasz lojalnych klientów i ambasadorów marki. 

Dlatego publikuj wartościowe treści. Takie, które budują zaufanie do marki. Sprawi to, że zaczniesz być postrzegany jako ekspert w swojej branży. Wówczas będziesz już na właściwej drodze do stworzenia silnej i rozpoznawalnej marki.

 

Monika Iwaniuk

Z wykształcenia prawniczka, z przekonania fanka social media marketing, e-commerce i copywriting. Zna najnowsze trendy w marketingu, pasjonuje się reklamą i psychologią oraz wie, co się dzieje na kulturalnej mapie Lublina.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.